21bcca07c523b58f0c37b3070385db3f.jpg Peter Oskam (links) en Gerard Versluis.

Interview: Van full-time naar part-time ondernemer

GOUDA - Supermarktondernemers Peter Oskam en Gerard Versluis werkten jarenlang samen als mede-eigenaren van twee Coop-supermarkten. Onlangs besloten de twee een van de winkels, Coop Achterwillens in Gouda, van de hand te doen.

Gerard van Oosbree |

Een lastig besluit dat genomen werd door de persoonlijke omstandigheden van Oskam. Hij blijft achter de schermen actief in de inmiddels Plus geworden winkel aan de Vuurdoornlaan in Gouda. Daarnaast gaat hij twintig uur in de week aan de slag bij collega-ondernemer Tim Walg in Gorinchem.

Oskam wil niet te veel aandacht besteden aan de omstandigheden rond het besluit als Levensmiddelenkrant hem spreekt. “Hou dat maar uit de krant”, zegt hij. “Het was een moeilijk besluit." Achterwillens mocht van Plus niet worden omgezet naar een Plus-supermarkt. "Rationeel kan ik dat wel begrijpen. Het is een heel gesloten marktgebied. Als Coop konden we daar goed draaien, dat hebben we er altijd gedaan.” Ondanks dat Oskam en Versluis beiden eigenaar waren van beide winkels, was Coop Achterwillens het kindje van Oskam en de onlangs naar Plus omgezette winkel in De Heester aan de Vuurdoornlaan van Versluis.

Stoppen
Oskam had een aantal opties. Hij kon zijn aandeel in Plus De Heester verkopen aan Versluis en dan een andere formule kiezen voor de winkel in Achterwillens. Hij kon van Plus ook de winkel verkopen en dan ergens anders een Plus overnemen. In beide gevallen zou er een aanzienlijke terugverdientijd zijn van minimaal een jaar of zeven. “Of ik kon stoppen”, zegt Oskam. De definitieve beslissing werd in goed overleg met Versluis genomen. “Ik kon geen afscheid nemen van De Heester. Daar ben ik 24 jaar geleden begonnen als ondernemer. Gerard is daar later bijgekomen. Daar zit natuurlijk ook een stuk emotie in”, vertelt een licht emotionele Oskam. De winkel in Achterwillens wordt overgenomen door supermarktketen Sahan. “En ik blijf als mede-eigenaar op de achtergrond betrokken bij De Heester, maar vrijwel niet op de winkelvloer. Twee kapiteins op het schip is niet goed”.

Part-time
Oskam liep collega-Coop ondernemer Tim Walg, tevens voorzitter van de Detaillistenvereniging Coop, tegen het lijf. “Hij had Gerard gesproken op een vergadering. Ik kan het ook goed vinden met Tim en hij vroeg wat ik ging doen. Ik heb hem toen verteld dat ik ging stoppen en waarom ik dat deed en dat ik ging kijken wat ik zou kunnen en willen doen”, legt Oskam uit. Walg vroeg hem of hij part-time bij hem zou willen komen werken, als zijn vervanger voor bijvoorbeeld vakanties. “Dat kwam precies overeen met wat ik wilde. Het zal wel wennen zijn, maar we hebben daar goede gesprekken over gehad. Ik denk dat we elkaar goed aanvullen en dat we heel goed kunnen samenwerken”, meldt Oskam.

Cijfers
Beide Coops van Oskam en Versluis waren klein. Drie jaar geleden zei Oskam tegen Levensmiddelenkrant: “Je moet de klant nooit een reden geven om naar een andere winkel te gaan”.  Hij staat nog altijd achter die uitspraak. Hij ziet wel dat het er de laatste jaren niet gemakkelijker op is geworden, zeker niet voor de kleine supermarkten. Heeft hij met zijn ervaring nog tips voor zijn collega’s? “Ja, je moet echt sterk sturen op je cijfers. Alleen mag dat nooit ten koste gaan van je winkel. Ik heb altijd gestreefd naar een 10. Dat wil niet zeggen dat het lukt, maar je moet er wel voor gaan”, legt de ondernemer uit.

Herinvesteren
Oskam maakt zich wel zorgen om winkels met een kleine omzet. Volgens hem hebben die al moeite om geld te verdienen, laat staan geld over te houden om te investeren. “Je verdienmodel is het beste als je omzetgroei hebt. Maar natuurlijk is dat lastig. Er moet wel geld verdiend worden, en meer geld om te kunnen herinvesteren. En als je de kosten ziet van herinvesteringen, die zijn schrikbarend. En die moeten in een jaar of zeven worden terugverdiend met centen, met pakjes koek”, zegt Oskam met een cynische ondertoon. En dat laatste klopt wel. De gemiddelde marge van een supermarkt is rond de 1,5%, letterlijk centen per verkocht product. Het huidige verdienmodel is volgens hem, zeker voor kleinere supermarkten, niet haalbaar.

Voor Oskam zijn de puzzelstukjes nu in elkaar gevallen. Hij sluit af: “Kijk, het liefst had ik nog een paar jaar doorgegaan zoals nu. Maar ja, dat zit er niet meer in.”

Bron: Levensmiddelenkrant