NIEUWVEEN – Het is alweer een paar weken geleden dat we het nieuws brachten dat Van Tol Retail bekendmaakte de naam en het beeldmerk van Coop over te nemen van Plus. Levensmiddelenkrant vroeg retailexperts Dirk Mulder van ING en Erik Hemmes van Retail Advies om hun mening.
Dirk Mulder was op vakantie toen het nieuws naar buiten kwam en kon zich pas inlezen op zijn eerste werkdag. Mulder denkt dat het een goede zet is van Van Tol. Coop heeft de afgelopen tijd een goede naam opgebouwd binnen de supermarktwereld. “Het heeft ook landelijke bekendheid. Ik kan mij voorstellen dat als je de kracht van lokaal ondernemerschap en de kracht van lokaal kruidenieren naar voren wilt brengen, je een naam gebruikt die sterk bekendstaat. En ik denk heel eerlijk dat Coop zo een merk is”, merkt Mulder op.
Goede reputatie
Ook Erik Hemmes ziet de waarde van de naam. Hoewel het allemaal aparte formules zijn die niets met elkaar te maken hebben, vind je de naam Coop in diverse landen. “En daar heeft de naam een goede reputatie. Als je naar die winkels in het buitenland kijkt, dan staan er gewoon sterke formules”, zegt Hemmes. “En als ze er niet te veel voor hebben betaald, is het een goed idee.” Hemmes oppert zelf heel even de gedachte dat Plus misschien had moeten overwegen de naam Plus te vervangen door Coop. “Daar zouden natuurlijk dermate veel kosten mee gemoeid zijn, dat het niet haalbaar zou zijn. Ik zeg het meer vanuit de gedachte om aan te geven hoe sterk de naam Coop is.”
Er zijn gesprekken gevoerd met ondernemers van Coop die niet mee mochten naar Plus vanwege omzet of vloeroppervlakte. Het enige dat Van Tol toen te bieden had, was hun redelijk onbekende Dagwinkel-formule. Was het niet beter geweest om eerder de naam en het beeldmerk over te nemen? “Als ze de naam Coop eerder hadden overgenomen, hadden ondernemers die met ze in zee waren gegaan niets aan de winkel hoeven doen. Dan hadden ze alleen een andere leverancier gehad met een iets ander assortiment. Dan hadden ze ondernemers eerder voor zich kunnen winnen”, denkt Mulder. Nu heeft Van Tol slechts elf winkels die de naam Coop behouden.
Speculatie
“Dagwinkel is nu niet een merk waarbij iedereen zegt, oh ja”, meent Hemmes. “Dus misschien gaan ze uiteindelijk wel alle winkels omzetten naar Coop. Maar ja, dan moeten ze wel de ondernemers gaan vertellen dat ze van de naam Dagwinkel af moeten. Wanneer en of ze dat gaan doen is puur speculatie."
Dan is er nog de werkelijkheid van Gewoon Coop van Boon Food Group (BFG). Die mogen deze naam en het logo nog maximaal twee jaar gebruiken. In die tijd gaan ze de winkels ombouwen naar één van de formules, Boon’s Dagmarkt of Boon’s Markt. Dat is een paar maanden geleden overeengekomen met Plus. Mulder denkt dat deze formules sterk en bekend genoeg zijn dat het geen voordeel had opgeleverd als BFG de naam definitief had overgenomen in plaats van Van Tol. Of er voor de twee jaar een soort van samenwerking komt tussen Van Tol en Boon is nog niet bekend.
Bron: Levensmiddelenkrant