iStock-462343131.jpg

Ondernemers

Is dierendag een commerciële hit voor het retailkanaal?

ERICA/PURMEREND – Supermarkten maken zich maar heel bescheiden op voor 4 oktober, Werelddierendag. Als mensen iets extra’s willen doen voor hun huisdier, gaan ze eerder naar een dierenspeciaalzaak, zo blijkt uit een rondvraag van Levensmiddelenkrant . Huisdiereigenaren zijn veelal product- en merkvast, constateren Coop-ondernemer Robin Schepers en assistent-bedrijfsleider Hans Wessels van Jumbo Uitendaal. Zij zien vooralsnog geen opvallende verschuivingen in deze productgroep.

Yentl Bocxe Strik | Nanja Pol |

Bij de Coop van Schepers in het Drentse Erica is het diervoedingschap te vergelijken met babyvoeding. “Al jaren hebben mensen vooral behoefte aan maar één bepaald merk, omdat ze op het consultatiebureau horen dat dit goed is. En zo gaat het met diervoeding ook. Ik heb heus wel eens iets anders geprobeerd aan te bieden, maar de mensen kopen het gewoon niet.”

Vrijheid
De productgroep wordt middels een automatisch bestelsysteem van Coop voorzien van ontbrekende producten, waar Schepers zelf geen controle over heeft. “Binnen Coop krijg je als ondernemer wel de vrijheid om dit schap naar wens aan te passen als je hier behoefte aan hebt, maar die heb ik niet”, zegt hij. “Of beter gezegd: die behoefte hebben mijn klanten niet.”

Weinig animo voor vernieuwing
Toch blijkt volgens Schepers op verzoek van de klant veel mogelijk. “Wanneer mijn klanten aangeven iets te missen in het assortiment, zal ik er alles aan doen om dit in de schappen te krijgen. Maar in diervoeding is hier weinig animo voor vernieuwing. Ik zie ook weinig trends in deze categorie, en de producten die we hebben, verkopen al jaren goed. Dus waarom zou ik dat veranderen?” Vooral de producten voor honden en katten lopen goed in de supermarkt van Schepers. “Deze producten worden al jaren goed geaccepteerd, dus hierin bieden we een ruimer assortiment aan dan bijvoorbeeld in vogel- of knaagdierproducten. Voor die laatste groepen zie ik al jaren geen behoefte aan vernieuwing.”

Dierendag
Rond dierendag merkt de ondernemer dat de dieren in Erica wel iets meer worden verwend. En hoewel Schepers zijn omzet graag ziet groeien, raadt hij huisdiereigenaren aan om de beestjes niet té veel te verwennen. “De dieren moeten natuurlijk nog wel op hun poten kunnen staan”, grapt hij.

"Diervoeding blijkt bepaald geen ‘vetbol’ voor supermarkten"

“Als mensen iets extra’s willen doen voor hun huisdier op dierendag, gaan ze naar de dierenspeciaalzaak”, is de stellige overtuiging van Wessels. “Bij Jumbo Uitendaal in Purmerend komen de klanten dan voor hun vaste diervoerboodschappen. De samenstelling van het assortiment in de schappen ligt min of meer vast. Jumbo bepaalt dit van hogerhand. Wij hebben daar zelf geen invloed op. Ook niet rond dierendag. Er wordt niets extra’s gedaan in de aanloop naar dit feest. Hooguit een display, zoals vorig jaar. Maar dat staat nu nog niet vast”, aldus Wessels.

Trends
De assistent-bedrijfsleider ziet geen specifieke nieuwe trends op het gebied van diervoeding. Wel traditionele ontwikkelingen, zoals de verkoop van vogelvoer en vetbollen in de winter. Trends die we zien in humane voeding, zijn bij diervoeding volgens Wessels nog niet te spotten. “Er is maar één klein schapje met plantaardig hondenvoer. Allergenenvrije producten hebben we zelfs helemaal niet. Ik denk dat klanten ook daarvoor naar een dierenspeciaalzaak gaan”, legt Wessels uit. In tegenstelling tot de trend om huismerken prominenter in het zicht te zetten zoals bij andere productgroepen, staan de A-merken nog middenin en bovenaan in het schap. De huismerken zijn onderin te vinden. Maar een verandering hierin, sluit Wessels niet uit. Van alle merkproducten loopt Gourmet kattenvoer het best.

Diepvries
Diepvriesartikelen zijn de hazewindhond onder de diervoedingsproducten, hoe gaat het daarmee bij Jumbo Uitendaal? “Het gaat prima met diervoeding die wij vanuit de vriezer verkopen. Dat gaat zeker elke dag over de toonbank”, aldus de nuchtere Noord-Hollander.

Honden- of kattenmens?
“Kattenmens! Ook al heb ik zelf op het moment geen huisdieren. Maar ik heb ze wel altijd verzorgd.”

Dit artikel verscheen eerder in Levensmiddelenkrant. Abonneren? Klik hier.