1.jpg De mannen van Mojo Maté

Fabrikanten

Jonge bedrijven stoten door naar grote supermarkten

AMSTERDAM – Het is niet makkelijk om als klein startend bedrijf je spullen in de schappen van de supermarkt te krijgen. Toch is het weer twee bedrijven gelukt. Mojo Maté komt bij Albert Heijn in het schap en Gig Hard Seltzer is het gelukt bij Jumbo.

Redactie |

Maté is een drank die zijn oorsprong vindt in Zuid-Amerika. Daar ontdekten Lars van Kranenburg en David Dammen dat de yerba maté thee voornamelijk in Argentinië en Brazilië wordt gedronken in plaats van koffie. Samen begonnen zij Mojo Maté. Dat is qua smaak vergelijkbaar met ijsthee maar dan met het cafeïnegehalte van koffie. De basis is biologische maté, waarvoor aan de boeren fairtrade lonen worden betaald. De kleurige blikjes liggen bij meer dan 1200 AH’s in Nederland en België. “Je moet een glimlach krijgen als je er naar kijkt, als je een Mojo Maté drinkt en als je ziet waar het merk voor staat. Good vibes, daar willen we voor zorgen. Met Albert Heijn als nieuwe partner, gaat dat zeker goed komen!”, aldus David Damman. “Als je ergens goede dingen instopt, krijg je er ook goede dingen uit. In ons geval is dat, letterlijk, goede energie.” vult Lars van Kranenburg aan.

GiG goes Jumbo.jpg Het team van Gig Hard Seltzer

Gig Hard Seltzer ligt vanaf nu bij bijna vijfhonderd Jumbo-winkels. Met deze mijlpaal verdubbelt het bedrijf de verkoop van haar bruisende water met een vleugje alcohol. Een opmerkelijk succes voor dit kleine, onafhankelijke bedrijf dat het met dit product opneemt tegen de grote fabrikanten. Bob Ponsen, mede-oprichter van Gig Hard Seltzer, over de populariteit van het merk: “Bij het in de markt zetten van een verfrissend product helpt het om een verfrissende blik te hebben. Omdat we nog niet overal verkrijgbaar waren, hebben we een kosten-voor-de-baten strategie in moeten zetten. We stonden op festivals en evenementen, we ontwikkelden gedurfde campagnes die viraal gingen, we waren overal zichtbaar en bijna overal drinkbaar. Daarmee hebben we een flink risico genomen, want de mogelijkheid bestond dat we geen landelijke distributie zouden krijgen. Dat Jumbo nu met ons wil samenwerken, is een prachtige bevestiging dat onze aanpak de juiste was. We hebben een goed product met een goed verhaal. Gig zoekt de grens op en die is nog lang niet bereikt. We gaan in Nederland hét merk in ready-to-drink worden. Lekker overal verkrijgbaar, want we gunnen iedereen een Gigje.”  

Bron: Levensmiddelenkrant