SLIEDRECHT – Jopro is een innovatieve specialist in roomkaasproducten, vooral op het gebied van private label en sinds kort ook met het consumentenmerk Kaazanova: een uitgesproken roomkaasdip. Bij de fabrikant staan innovatie, snelheid, maatwerk en flexibiliteit centraal.
Het bedrijf ontwikkelt roomkaas en roomkaasgebaseerde concepten voor zowel retailers, foodservice als B2B-klanten. De eigenaar van het bedrijf, Gerard Stasse, vertelt hier meer over. In 1998 richtte Stasse Jopro op. “Sindsdien zijn we stap voor stap doorgegroeid en altijd met roomkaas als basis. Ik ben er gek op”, lacht de eigenaar. Jopro valt te omschrijven als een producent die breed kan ontwikkelen binnen roomkaas en aanverwante zuivelbasissen, zoals ricotta, kwark, mascarpone en cottage cheese. Een van de producten waar de fabrikant om bekendstaat, is roomkaas met verse bieslook, een variant die uniek is doordat er écht verse bieslook in wordt verwerkt, iets wat in de markt nauwelijks voorkomt.
Eigen innovaties
Een lange periode werkte Jopro vooral vraaggestuurd. “Retailers kwamen met een behoefte of trend en wij vertaalden dat naar een concreet concept of product”, vertelt Stasse. “Sinds onze rebranding van Smaak&Co naar Jopro hebben we strategisch een grote stap gezet: we ontwikkelen niet alleen artikelen meer op basis van klantvragen, maar brengen nu ook proactief eigen innovaties naar de markt. Waar nodig ondersteunen we retailers met onze datakennis, marktontwikkelingen en consumentengedrag, zodat het voorstel perfect aansluit op wat zij in het schap willen hebben. Voor klanten die snel willen schakelen bieden we naast maatwerk bestaande basisrecepturen, waarmee een private-labelassortiment direct kan worden opgebouwd.”
Trends
Jopro ziet dat retailers zich steeds vaker willen onderscheiden met een uniek assortiment. “Daarom denken we actief mee door trends en marktdata te analyseren. We spelen continu in op ontwikkelingen die we in de markt zien en passen ons portfolio daarop aan. Zo waren we binnen roomkaas vroeg met het ontwikkelen van concepten die aansluiten op het toenemende gebruik van de airfryer en hebben we dit uitgebouwd tot een breed portfolio dat past bij deze bereidingswijze. Daarnaast volgen we de groeiende vraag naar eiwitrijke producten en de eiwittransitie. Op plantaardig gebied kunnen we in veel gevallen meebewegen: veel concepten kunnen, bij voldoende volume en binnen technische mogelijkheden, naar een plantaardige variant worden doorontwikkeld”, licht Stasse toe.
Afgelopen jaar kreeg Jopro een volledige re-branding. Voorheen had de fabrikant de naam Smaak&Co. “Internationale klanten hadden moeite met die naam. Jopro is duidelijker en internationaal beter uit te spreken. Daarnaast hebben we de hele huisstijl vernieuwd, zodat duidelijk zichtbaar is waar Jopro voor staat”, zegt Stasse.
Een eigen consumentenmerk
Volgens Stasse heeft de dipcategorie de afgelopen jaren weinig echte vernieuwing gezien. “Dat vonden we zonde. We zagen kansen en het was altijd al een droom om een eigen merk te starten. Daarom introduceerden we Kaazanova”, vertelt de eigenaar. Kaazanova wordt omschreven als dé verleidelijkste roomkaasdip: uitgesproken, kleurrijk en bedoeld om energie terug te brengen in het dipsschap. “We hebben twee dips geïntroduceerd: Original met honing, dille en mosterd en Spicy met dezelfde basis, alleen dan met een pittige kick.”
Stasse vervolgt: “Er is op dit moment nauwelijks pittige dip in het koelschap bij de retailer, terwijl pittige smaken enorm trending zijn. Deze varianten hebben we eerder getest in speciaalzaken, waar consumenten er dol op waren. Ook hebben we de calorieën verlaagd en de textuur verbeterd, zodat de dip goed ‘dipt’ en niet te dik of dun is. Verder hebben we een verpakking ontwikkeld die visueel sterk opvalt in het schap. We zetten de roomkaascategorie weer in beweging met lef, snelheid en echte innovatie.”
Artikel gaat verder onder de foto ↓
De naam als knipoog
De naam Kaazanova is een speelse twist op Casanova: de verleider. “We zien onze dip als een verleider: je blijft ervan eten. Met de slogan ‘Niet voor saaie mensen’ spelen we met het idee dat niemand zichzelf saai vindt, dus eigenlijk is het product voor iedereen. Toen we Kaazanova presenteerden bij Albert Heijn, met ons verhaal én een directe proeverij, waren ze gelijk enthousiast. Binnen korte tijd lagen we al in het schap. Dat is voor een nieuw merk echt uniek. Het product staat nu stevig in de markt en daar zijn we trots op. Albert Heijn was de eerste retailer die instapte en inmiddels spreken we met meerdere andere retailers die naar verwachting in 2026 zullen aansluiten.”
Groei
Waarom retailers voor Jopro moeten kiezen? “Wij bieden retailers een compleet en onderscheidend portfolio: roomkaas, tapas en brie; drie assortimentsgroepen vanuit één producent”, aldus Stasse. Een collega van de eigenaar, Maartje van de Vijfeijken, benoemt dat er nog maar weinig bedrijven zijn zoals Jopro waarbij de ondernemer zelf zichtbaar en direct betrokken is bij de volledige productie. “De snelheid heeft alles te maken met het feit dat we met korte lijnen werken en beslissingen direct worden genomen. Dat zie je tegenwoordig nog maar bij weinig bedrijven”, zegt ze.
Als Stasse naar de toekomst kijkt van Jopro, verwacht hij dat de distributie van Kaazanova in 2026 verder wordt uitgebreid naar nieuwe retailers, zodat het merk landelijk verkrijgbaar wordt. Daarnaast staan er diverse innovaties klaar binnen zowel Kaazanova als private label.
Dit artikel verscheen eerder in Levensmiddelenkrant. Abonneren? Klik hier.