_MG_0733.JPG Geen ijs in de bakken, maar gebrande noten. Jumbo-ondernemer Bas Bobeldijk spreekt van een veelbelovende start.

Jumbo Bas Bobeldijk introduceert notenshop in Foodcafé

NIEUWKOOP – Bas Bobeldijk heeft bij zijn Jumbo in Nieuwkoop een notenshop geopend. Deze vervangt de ijssalon die hij sinds 1 april had. Klanten kunnen de komende maanden kiezen uit achttien verschillende soorten noten.

Rosanne Wormgoor |

Op de plek van de notenshop zat eerst een ijssalon. Sommige mensen dachten in eerste instantie dat de ijssalon een grap was, omdat Bobeldijk hier per 1 april mee begon, maar het nieuws bleek echt waar te zijn. “IJs is natuurlijk seizoensgebonden, dus dat zagen we langzaam afnemen. In de zomer was dat helemaal hot en september was nog een mooie maand, maar vanaf oktober liep het flink terug. We hebben iedere keer het ijs uit de vitrine gehaald en achter in de vriezer bewaard, dus dat was wel bewerkelijk. Als er dan bijna geen ijs wordt verkocht, is dat gewoon zonde.”

Afwisseling
Kortom: de ijssalon was een groot succes, maar voor de winter en het voorjaar moest iets anders bedacht worden. “Ik had dit concept een keer bij een andere winkel gezien. Die had ook zo’n notenshop buiten de kassa en dat sloeg goed aan. Op die manier ben ik op het idee gekomen”, vertelt Bobeldijk. Tot april heeft hij nu de notenshop en daarna komt de ijssalon terug. “Alleen moet ik even kijken hoe ik het ga doen als de noten een succes zijn. Voor nu heb ik het plan dat het aanbod steeds elk halfjaar zal wisselen, al kan ik daarop nog terugkomen. Eerst maar eens kijken hoe dit gaat.”

Vers
De notenshop is nu een paar weken open. Boven de bar hangt een bord met achttien verschillende soorten noten en de prijzen per honderd gram. Klanten kunnen aanwijzen welke noten ze willen, waarna een medewerker dat voor ze pakt. Voor het assortiment werkt Bobeldijk samen met Handgebrand. “Dat is een partij die de noten vers voor ons brandt. Vervolgens worden ze hier afgeleverd en die verkopen wij dan. We branden de noten dus niet zelf, maar ze zijn wel heel vers. Het is een leverancier die al bekend is bij Jumbo. Ze leveren ook verpakte noten”, aldus Bobeldijk.

Succesvolle actie
De eerste reacties van klanten zijn positief. “In de eerste week hebben we gelijk een actie gedaan met 50% korting, zodat mensen het konden proberen. Toen hebben we bijna 150 kilo noten verkocht, dus dat was heel succesvol. In het weekend raakte het zelfs uitverkocht. Omdat mensen de aanbieding toen misliepen, hebben we het initiatief later nog een weekend herhaald. Op die manier hebben klanten in ieder geval allemaal kunnen proeven hoe goed de noten zijn en dan is het natuurlijk de bedoeling dat ze ervoor terugkomen”, zegt Bobeldijk.
De ondernemer heeft de eerste periode van de notenshop als heel leuk ervaren. “De kwaliteit is gewoon echt goed, we hebben veel positieve reacties gekregen over dat de noten lekker zijn. Dat is zo belangrijk. Verder hebben we mede door de actie zes tot zevenhonderd klanten gehad voor de noten.” De favoriete noot van Bobeldijk zelf? “Gezouten cashewnoten”, zegt hij stellig.

Activiteiten
Naast de supermarkt in Nieuwkoop heeft Bobeldijk een Jumbo in Amsterdam-Buitenveldert. Al met al gaat het heel goed met beide winkels. “Natuurlijk zijn er altijd uitdagingen. De drukke decemberperiode komt er bijvoorbeeld weer aan, maar over het algemeen gaat het heel goed. Hier in Nieuwkoop probeer ik elk weekend verschillende activiteiten te organiseren om de klanten naar binnen te krijgen en we zien dat dat werkt, want we groeien”, meent Bobeldijk. Een voorbeeld van zo’n activiteit is de boodschappenroulette. “Er is dan een croupier met roulettetafel aanwezig en bij vijftien euro krijgen mensen een fiche. Dat fiche kunnen ze inzetten en als ze dan het juiste nummer hebben, winnen ze een prijs. Een andere keer hebben we een poffertjeskraam buiten of een koffiebarista, zo proberen we actief bezig te zijn.”

Tevredenheid
De ondernemer lanceerde recent ook een nieuw initiatief in Buitenveldert, namelijk: My Pie. “Dat is een concept waarbij we de hele dag warme pizza’s en tosti’s verkopen vanuit een warmhoudvitrine. We hebben daar namelijk geen Foodcafé. Sowieso zit daar een andere doelgroep. We zijn met onze activiteiten dus vooral in Nieuwkoop bezig”, vertelt Bobeldijk. Wel was er recent positief nieuws op het gebied van de klanttevredenheidsscore bij de supermarkt in Buitenveldert. De Jumbo van Bobeldijk had daar de hoogste NPS-score uit de hele regio.

"In de eerste week hebben we gelijk een actie gedaan met 50% korting, zodat mensen het konden proberen"

De ondernemer houdt zich naast klanttevredenheid veel bezig met medewerkerstevredenheid. “Dat vind ik echt een belangrijk thema. Daarnaast zijn het soms best uitdagende tijden in een markt waarin de omzet en de marges onder druk staan. Aan de andere kant moet je de kosten gewoon kunnen beheersen, zonder dat medewerkers daar helemaal gek van worden. Het is dus de kunst om te zorgen dat de processen zo goed mogelijk uitgevoerd worden. Voor de rest vind ik het essentieel om te werken aan een goede binding met de klanten en lokaal het verschil te maken met allerlei activiteiten en acties. Daar krijg ik zelf energie van”, aldus Bobeldijk.

Dit artikel verscheen eerder in Levensmiddelenkrant. Abonneren? Klik hier.