jumbo-bezorging-20221.jpg Foto: Jumbo

Formules

Jumbo nieuwe voedingsleverancier van Koninklijke Visio

VEGHEL – Supermarktketen Jumbo gaat een samenwerking aan met Koninklijke Visio. Bij Visio kunnen mensen met een visuele en andere beperking op verschillende locaties wonen en zelf hun boodschappen regelen. “Daarom zochten we een voedingsleverancier die daarin met ons meedenkt”, vertelt Gosse Boomsma, manager Facilitaire Zaken bij Visio.

Erica van der Valk |

Die leverancier werd gevonden in Jumbo. “Het contact was meteen laagdrempelig en ze dachten direct mee. Nu we al even samenwerken, zie ik dat er ook veel aandacht is voor de cliënten”, zegt Boomsma. “Zo geeft Jumbo persoonlijk uitleg over het bestelproces. Iedere cliënt heeft bovendien zijn eigen wensen. Dan is het fijn dat alles te koop is bij Jumbo; er is zelfs een HEMA-assortiment.”

Naast aandacht voor de cliënten is er vanuit Jumbo ook veel aandacht voor de organisatie van Visio zelf. Een voorbeeld zijn de managementrapportages. Boomsma vertelt: “Met dit systeem kunnen wij centraal meekijken op alle locaties. Zo zien we bijvoorbeeld dat woning X minder uitgeeft dan woning Y, waar minder cliënten wonen. Ook leren we hoe ze boodschappen doen. Kopen ze vooral A- of B-merken? Met die inzichten kunnen wij onze organisatie slimmer inrichten.”

Tijdens Visio’s zoektocht naar een leverancier viel het maatschappelijk verantwoord ondernemen van Jumbo op. “Mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt kunnen bij Jumbo werken, bijvoorbeeld in de winkel. Daar gaan we in de toekomst zeker meer mee doen”, zegt Boomsma. “Er is al wel een bewoner die één keer per week als vrijwilliger bij Jumbo aan de slag gaat. Denk dan aan clipjes sorteren en stickers op broodzakken plakken. Cliënt blij en Jumbo een taakje lichter.”

Bron: Levensmiddelenkrant

"Mensen met een visuele beperking regelen bij de Veghelse formule zelf hun boodschappen"

Digitale toegankelijkheid
Aan de andere kant bracht Visio een bezoekje aan Jumbo om meer te vertellen over digitale toegankelijkheid. Zo gaven zij tips om Jumbo.com vriendelijker te maken voor mensen met een visuele beperking en die kansen worden nu opgepakt. “Weer een voorbeeld dat onze samenwerking verder gaat dan boodschappen bezorgen”, aldus Boomsma.

Dit artikel verscheen eerder in Levensmiddelenkrant. Abonneren? Klik hier.