Jumbos Tapas spreads en dips.jpg

Jumbo: 'Wij vullen een gat op met het nieuwe tapasassortiment'

VEGHEL – Supermarktketen Jumbo lanceert een nieuw tapasassortiment onder het merk Jumbo’s. Levensmiddelenkrant was uitgenodigd voor een proeverij van deze nieuwe lijn bij Jumbo Foodcollege in Veghel. Vanaf 17 november liggen de producten in de winkel.

Rosanne Wormgoor |

Directeur Formule Ralph Bertrand opent het evenement met een algemene stand van zaken wat betreft het Jumbo’s-merk. “De laatste weken hebben we veel producten onder het foodmerk geïntroduceerd en er komt nog veel meer aan”, zegt hij stellig. “Eind dit jaar zullen we op vijfhonderd producten zitten. We doen dit omdat we zien dat Jumbo’s reactie krijgt. Klanten waarderen het foodmerk. De prijzen van A-merken blijven omhooggaan. Aan de andere kant heb je natuurlijk wel de huismerken waar je uit kunt kiezen, maar er zit een gat tussen die twee. Dat gat willen we opvullen. De belangrijkste sleutel tot succes is dat klanten de prijswaarde terug moeten zien. Een recente innovatie is de Jumbo’s-chips. Hoewel dit artikel nog niet zolang op de markt is, zien we nu al het grote succes daarvan.” Niet alles is echter een succes, maar daar haalt de supermarktketen weer lessen uit.

Ruimte
De reden achter het nieuwe tapasassortiment heeft alles te maken het feit dat de Veghelse formule gelooft dat tapas gaat groeien. Renée Ritzer, senior category manager Borrel bij Jumbo: “We zien een grote kans vanuit de trends en ontwikkelingen. Tapas is echt booming. Er zit een ruimte tussen de basistapas en dat wat je in de horeca kan krijgen. Wij denken dat Jumbo’s die ruimte kan opvullen.” Bertrand vult aan: “Klanten hebben behoefte aan gemak, maar tegelijkertijd willen ze wel lekkere dingen eten. Dat is vooral terug te zien bij de jongere generatie. Daarnaast zagen we vraag naar variatie. Er is heel veel van hetzelfde qua tapas in Nederland. Daar hebben wij verandering in gebracht. Dat hebben we gedaan door ook samen te werken met andere leveranciers dan normaal, zodat we toegang hadden tot andere producten.”

Verpakking
Verder is er bij het ontwikkelen van het assortiment gekeken naar de ambachtelijke recepturen van authentieke tapas. “In totaal hebben we een jaar gewerkt aan deze lijn en we gaan het nog verder doorontwikkelen”, vertelt Ritzer. “Binnen het assortiment vallen 36 items, waarvan 32 er helemaal nieuw zijn en vier vervangers. Jumbo’s-tapas vervangt de basistapas van het huismerk niet, maar zal ernaast bestaan.” Bertrand: “Een andere opvallende ontwikkeling betreft de verpakking van Jumbo’s-tapas. Het design is heel duidelijk te onderscheiden van het Jumbo-huismerk. Hier is bewust voor gekozen en dit zal eveneens terug te zien zijn bij andere categorieën.”

Ondernemers
De directeur Formule zag al veel enthousiasme bij de ondernemers over het nieuwe tapasassortiment. Spritzer vertelt dat ze veel in gesprek zijn gegaan met hen. “We hebben ze gevraagd waar de klant naar op zoek is en wat ze zelf zouden willen zien. Hier kwam uit dat de ondernemers willen zorgen dat de klanten niet meer naar de traiteur hoeven voor hun tapas, dus eigenlijk die ruimte opvullen. Dat hopen we te bereiken met Jumbo’s-tapas.” In de winkels zelfs zal één derde van het tapasschap bestaan uit Jumbo’s-assortiment. Ritzer belooft dat het foodmerk eveneens in de rest van de borrelgroepen zal terugkomen.

Campagne
De prijzen van het nieuwe tapasassortiment variëren 2,49 euro tot vijf euro. De meeste items zitten tegen de 2,49 of 2,99 euro, maar er zijn een aantal duurdere producten, waaronder spareribs, buikspek en brisket bites. Voorbeelden van goedkopere producten zijn: aioli met crispy chili oil, tzatziki en artisjokken harten met kappertjes en parmezaan. Om de range onder de aandacht te brengen, is er een marketingcampagne die vanaf week 48 ingaat. Het moment van het jaar valt handig samen met de lancering van de nieuwe range. “Om in te spelen op onder meer Sinterklaas hebben we van 26 november tot en met 9 december de actie dat klanten één euro korting krijgen op het assortiment”, zegt Spritzer. “Daarnaast gaan we proeverijen in winkels doen”, licht Bertrand toe.  

Over Jumbo’s
Ongeveer een jaar geleden werd het foodmerk onder de naam Jumbo’s geïntroduceerd. Toen werden er gelijk al een aantal producten gelanceerd. Het afgelopen jaar volgde beetje bij beetje steeds meer introducties. Momenteel zijn er 423 producten binnen de volgende categorieën: koffie, chocolade, koude sauzen, broodbeleg, soepen, oliën, chips, diepvriesgroenten, diepvriesmaaltijden, diepvriesfruit, diepvriescroissants en chocoladebroodjes, groot en klein banket, brood, convenience (pizza’s, oosters, verse maaltijden), verse pasta, pastasauzen, Mexicaans, vleesvervangers, smaakmakers (vers en DKW: sladressing & oliën, sauzen en marinades, kookhulp) en verse sappen.

Samenwerking
Voor de proeverij zijn we aanwezig bij Jumbo Foodcollege in Veghel. Aan deze locatie zit de Foodmarkt verbonden. Daan van der Wielen is de Foodmarkt manager van deze vestiging. Hij neemt ons mee door de winkel. “We werken nauw samen met alle andere Foodmarkten in heel Nederland”, vertelt hij. “Veel van de producten die we hebben, zijn gezamenlijk, maar vaak hebben vestigingen eveneens een aantal exclusieve artikelen. Als iets op de ene plek goed werkt, wordt iets soms overgenomen door alle andere Foodmarkten. Een voorbeeld van een product dat wij als eerste hadden en daarna is opgenomen in alle andere, is de tapastrio.”

Het nieuwste product in de Foodmarkt in Veghel is de plaatfocaccia. “Die komt binnen op een plaat en die snijden wij dan vervolgens in acht stukken en leggen we in de winkel neer. De vierkante vorm hebben we gekozen zodat het werkbaar is voor de winkel. Het leuke van deze plaatfocaccia is dat deze vers hier wordt gemaakt in tegenstelling tot de al bestaande focaccia.” Het nieuwe diepvriesassortiment van Jumbo’s komt ook nog even aan bod. We lopen langs het diepvriesschap waar andere maaltijden zijn teruggelegd bij de Jumbo’s-maaltijden. “Dat is  mooi om te zien. Dat mensen andere diepvriesmaaltijden terugleggen voor die van ons foodmerk en dat hebben we niet eens in scène gezet voor jou”, lacht hij.

Tien jaar
De Foodmarkt in Veghel bestaat deze week tien jaar. “We organiseren een week lang leuke activiteiten voor kinderen en volwassenen. Op vrijdag en zaterdag komen er allemaal lokale leveranciers die hier hun producten laten zien. Daarnaast is er een cadeau per iedere duizend klanten. Dat heeft te maken met kerst, gourmet en elektra. Dan kan je het al wel een beetje raden. Alle ondernemers van de Proeffabriek hebben een cadeau voor ons gefaciliteerd. Die cadeaus komen terug in de loterij die we gaan houden. De KiwiBrothers van Zespri komen daarnaast langs. Dat zijn twee kiwi’s in een groot pak en Sinterklaas komt op visite op zaterdag. We hebben echt heel veel”, aldus Van der Wielen.

Bron: Levensmiddelenkrant