Image (1).png Geen traditionele categorieën meer bij Jumbo, maar een schap op basis van eetmomenten.

Jumbo zet nieuwe standaard in vriesverscategorie

VEGHEL – De vriesverscategorie is sterk in beweging. Meer dan ooit krijgt het assortiment volop aandacht van fabrikanten, ondernemers én consumenten. De trends uit de verscategorie zijn nu ook in diepvries terug te vinden: gemak, gezondheid en genieten. Precies de pijlers waar Jumbo zich op richt met een vernieuwde strategie en een compleet nieuwe look van de vriesversstraat in de winkels. “Geen traditionele productgroepen meer, maar herkenbare eetmomenten die aansluiten bij de winkelbeleving van de klant”, vertelt Jaimy Franken, senior category manager bij Jumbo.

Lisa van der Linden |

Al jarenlang laat de vriesverscategorie gestage groei zien, zo vertelt Franken. “Uit onderzoek van Nielsen blijkt dat de omzetindex van de totale Nederlandse markt steeg van 105 in 2024 naar 107 in 2025. Ook de afzetindex is positief: 104 vorig jaar en dit jaar 102. Deze beweging merken we in onze Jumbo-winkels. Consumenten kiezen vaker voor vriesvers en besteden daar ook meer aan.” Redenen genoeg om de categorie onder de loep te nemen en de kansen te bekijken.

Eetmomenten
Jumbo gooit eind oktober de indeling van de vriesversstraat volledig om. De traditionele productgroepen zijn verleden tijd en maken plaats voor herkenbare eetmomenten die aansluiten bij de winkelbeleving van de klant. Franken licht dit toe: “Vanaf nu is het schap ingedeeld volgens de eetmomenten maaltijden, borrelen, ontbijten en genieten. De straat start met de gezondere categorieën en eindigt met genietproducten. Zo stimuleren we bewuste keuzes zonder het plezier van eten uit het oog te verliezen.”

"Borrelen, ontbijten, maaltijden en genieten: de nieuwe indeling van de diepvriesstraat"

De keuze voor maaltijden is op basis van cijfers, deze categorie zit namelijk behoorlijk in de lift en de gemakstrend speelt daarin een belangrijke rol. “Consumenten kiezen steeds vaker voor kant-enklaar, zonder concessies te doen aan smaak of kwaliteit. Tegelijkertijd groeit de behoefte aan balans: gezond leven én genieten. Jumbo speelt hierop in met een breed assortiment, van diepvriesfruit boordevol vitamines tot sportmaaltijden van Muscle Meat, die inspelen op de proteïnetrend.”
Niet alleen de indeling gaat op de schop, ook de uitstraling van de diepvriescategorie verandert mee. “We kiezen voor een look die visueel sterker, commercieel krachtiger en vooral meer uitnodigend is voor klanten. Dit is een plek waar we klanten inspireren, verleiden tot nieuwe keuzes en activeren om vaker vriesvers te kopen”, legt Franken uit.

Productassortiment
Met een nieuwe uitstraling en strategie is Jumbo er nog niet. Het assortiment wordt uitgebreid met producten van zowel het Jumbo-huismerk als van A-merken. “We komen onder andere met zestien maaltijden van het merk Jumbo’s, waarvan er vijftien een NutriScore A/B hebben. Het Jumbo’s-assortiment is samen met de chefs van het Jumbo Foodcollege ontwikkeld. Iedere productcategorie binnen het nieuwe foodmerk is samengesteld op basis van de laatste consumentenbehoeften en –inzichten. Alleen producten die met het cijfer 8+ of hoger zijn beoordeeld door ons testpanel – en dus als écht lekker worden gekwalificeerd – krijgen het predicaat Jumbo’s. Daarnaast komen er maaltijdzakken en traybakes voor gemak en gezondheid, noodlekits voor snelle wereldse smaken, uitbreiding van de Muscle Meat-sportmaaltijden, proteïnesmoothies, meer Jumbo fruit, Jumbo’s croissants, Jumbo’s chocoladebroodjes, Aziatische snacks en kaassnacks. Kortom, er komt veel nieuws aan”, vertelt Franken. En dat nog bovenop een van Jumbo’s hoogtepunten van dit jaar: vriesverse edamame boontjes van Nederlandse grond, die sinds begin dit jaar verkrijgbaar zijn. “Dat is een introductie van Dichtbij en dat past helemaal in de visie van Jumbo: van dichtbij als het kan, van verder weg als het moet”, aldus de category manager.

Toekomstbestendig
Met deze forse veranderingen in de vriesversstraat maakt Jumbo zich op voor een toekomstbestendige categorie en zetten ze een nieuwe standaard neer. “We bewegen met de klant mee, spelen nu in op trends en maken gezonde, lekkere en betaalbare keuzes toegankelijker. De vernieuwde vriesversstraat is niet alleen een antwoord op de huidige marktontwikkelingen, maar ook een belofte voor de toekomst”, zo sluit Franken af.

Dit artikel verscheen eerder in Levensmiddelenkrant. Abonneren? Klik hier.