NECKARSULM – Kaufland-Marktplatz zet zijn internationale groeikoers resoluut voort als een van de grootste internationale e-commerce-aanbieders.Om dat te bereiken breidt de online marketeer deze nazomer uit naar Frankrijk en Italië.
De basis van de internationalisering is de speciaal ontwikkelde alles-in-éénoplossing Kaufland Global Marketplace.
140 miljoen shoppers
In Duitsland, Tsjechië en Slowakije is Kaufland met zijn online aanbod al een van de grootste marktplaatsen. Na de succesvolle lancering in Oostenrijk en Polen vorig jaar, is Kaufland-Marktplatz daar een van de snelst groeiende platforms. Retailers die op alle Kaufland-marktplaatsen verkopen, bereiken potentieel al 81 miljoen online klanten in de marktplaatslanden. Met de 37 miljoen in Frankrijk en 22 miljoen in Italië erbij kan het aantal potentiële online shoppers voor KauflandMarktplatz doorgroeien naar bijna 140 miljoen.
Van Europa voor Europa
“Met Frankrijk en Italië boren we de derde en vierde grootste e-commercemarkten van Europa aan. Hun indrukwekkende e-commerceverkoop geeft ons de kans om het grootste Europese online platform te worden. Wij zijn het alternatief voor wereldwijde e-commercegiganten, van Europa voor Europa. Daartoe zetten we nu de volgende twee stappen, die zeker niet de laatste zullen zijn”, zegt Gerald Schönbucher, ceo van Kaufland e-commerce. “Als platform dat zich strikt houdt aan de Europese regels, garanderen we onze klanten de veiligheid van data en producten. Onze voorwaarden voor kwaliteit en eerlijkheid zorgen ervoor dat onze klanten met een gerust geweten kunnen kopen en dat onze dealers succesvol kunnen verkopen.”
Zonder fysieke aanwezigheid
De omzetgroei van 2024 in GMV (Gross Merchandise Volume) voor de Kaufland-Marktplatz was 7,85% in alle Kaufland-marktplaatslanden. De meest succesvolle categorieën waren elektronica & computers (24%) en tuin & doe-het-zelf (20%).
Kaufland in Oostenrijk heeft al bewezen dat de online marktplaats ook uitstekend werkt in landen zonder fysieke aanwezigheid: tot een miljoen online shoppers bezoeken Kaufland.at per maand. Door de verkoop te lanceren in de twee meest recente marktplaatslanden, Polen en Oostenrijk, behaalden verkopers een gemiddelde omzetgroei van 32% en konden ze potentieel 20 miljoen online klanten bereiken in de twee marktplaatslanden.
Alles-in-éénoplossing
De alles-in-éénoplossing Kaufland Global Marketplace stelt retailers in staat om snel en eenvoudig te internationaliseren. Met slechts één registratie kunnen online retailers nationaal en internationaal verkopen op alle Kaufland-marktplaatsen en hun aanbiedingen, bestellingen en productgegevens naadloos beheren vanuit één portaal. Bovendien bieden de marktplaatsen van Kaufland handelaren een ideale infrastructuur om snel te groeien met gratis internationaliseringsdiensten, zoals geautomatiseerde vertaling van productgegevens, betalingsverwerking in de respectievelijke nationale valuta of de overname van klantenondersteuning in de lokale taal, zo meldt Kaufland.
Kijkend naar de afzonderlijke uitbreidingsgroei van Kaufland Global Marketplace, leidde de opening van de landenmarktplaatsen in Polen en Oostenrijk en de ontwikkeling van de marktplaatsen in Tsjechië en Slowakije tot een indrukwekkende GMV-groei van 106 procent op jaarbasis: uitstekende vooruitzichten voor verdere groei door Frankrijk en Italië, zo voorziet Kaufland.
Dit artikel verscheen eerder in Levensmiddelenkrant. Abonneren? Klik hier.