UPDATE AMSTERDAM – Wakker Dier heeft KFC, Danone, Melkunie en kaaskeurmerk Holland Gouda en de varkensconcepten Friberne en Duroc genomineerd voor haar Liegebeest-verkiezing. De actiegroep komt vooral in het geweer tegen marketing over weidegang. Duroc d'Olives reageert verrast.
Wakker Dier nomineert jaarlijks bedrijven die volgens de actiegroep misleidende marketing voeren op het gebied van diervriendelijkheid. Dit jaar dingen, hoogstwaarschijnlijk met tegenzin, KFC, Danone, Melkunie, het Gouda Holland-keurmerk voor kaas en het Friberne Gaasterlands kruidenvarken- en het Duroc d’Olives-varkenconcept mee. Danone, Melkunie en de drie zuivelproducenten die het Holland Gouda-kaaskeurmerk voeren staan op de lijst omdat ze volgens Wakker Dier misleiden met weidegang.
KFC
De actiegroep pakt KFC aan omdat de fastserviceketen het zelf in haar marketing heeft over kip van hoge kwaliteit, terwijl het volgens Wakker Dier om plofkip gaat. De varkensconcepten liggen onder vuur omdat de dieren in dichte stallen gehouden worden, in tegenstelling tot de reclamefoto’s van biggen in het gras. Het varkensvlees van de concepten wordt verkocht in horeca en bij (Keur)slagers.
Aangepast
Onder druk van de verkiezing en de campagnes van Wakker Dier hebben verschillende formules en fabrikanten al hun marketing, product of verpakking aangepast, meldt Wakker Dier. Vorig jaar zegde Coop toe om in haar authentieke vleeswaren-lijn enkel kippenvlees met één Beter Leven-ster te voeren, John West gaf aan over te stappen naar vrije-uitloopeieren, net als het merk Jan Pannenkoek.
Verrast
De organisatie achter Duroc d'Olives zegt verrast te zijn over de nominatie. "We dragen transparantie hoog in het vaandel", aldus Bénédicte & Bart Mouton en Filip van Laere in een schriftelijke reactie. "We laten graag zien hoe goed onze dieren vezorgd worden. Iederen kan op onze Iedereen kan op onze website via de webcam in onze ruime stallen binnenkijken. Het is dan ook spijtig dat we in één adem vernoemd worden met de 'kiloknallers van het warenhuis'", aldus de drie ondernemers.
Demonstratieweides
Duroc d'Olives zegt nooit beweerd te hebben dat hun varkens buiten lopen of buiten gefokt worden. "Ze verwijten ons dat we beelden laten zien van varkens in het gras, terwijl onze dieren in stallen opgroeien. Wij hebben inderdaad demonstratieweides waar we onze dieren laten zien aan geïnteresseerde passanten, maar verder verblijven onze varkens op stal. Om hygiënische redenen zijn onze stallen niet toegankelijk voor publiek. Onze varkens zijn gezond en dat houden we graag zo", zegt het bedrijf. Wakker Dier is uitgenodigd voor een gesprek, aldus de briefschrijvers.
Bron: Levensmiddelenkrant/Out.of.Home Shops