King’s Almarkt voegt vers en non-food toe

AMSTELVEEN – Wegtrekkende expats en een lastige markt nopen King’s Almarkt meer in te spelen op de Amstelveense bevolking in de buurt. Ondernemer Cartouche Veenbrink houdt zich daarom meer bezig met non-food, vers en gemak.

Joost Agterhoek |

De meest eigenzinnige supermarkt van Amstelveen is aan het veranderen. Meer non-food, bijzonder vers en gemaksproducten zoals slowjuices en andere versgeperste sappen maken hun opwachting in de internationaal ingestelde winkel. Dat betekent niet dat de brede range Amerikaanse, Italiaanse, Japanse en anderszins buitenlandse producten minder aandacht krijgt, benadrukt Veenbrink. Enige gaten in de Amerikaanse meters schapruimte rekent de ondernemer toe aan een algehele schaarste. “Het wordt steeds lastiger om aan de producten te komen, al sinds de crisis.” De massale opmars van food uit de VS bij supermarkten en out-of-homezaken betreft volgens Veenbrink de goedkopere merken. “Daar zijn meer leveranciers voor. Wij voeren alleen de echte A-merken, die zijn moeilijker te verkrijgen.”

Expats
Een ander effect van de economische malaise is dat expats, een belangrijke doelgroep van de wereldse winkel, uit Amstelveen wegtrekken. King’s Almarkt moet daarom bewegen, zegt Veenbrink. “Vorig jaar is er redelijk wat non-food bijgekomen. Eerder voegden we al meer vers toe. We proberen daarin vernieuwend te zijn met bijvoorbeeld parelgort, of een quinoa- en linzensalade. Van onze eigen agf maken we slowjuices. Elk flesje bevat 750 gram agf met alle vitamines er nog in.” De internationale meters blijven wel belangrijk, zegt Veenbrink. “De Amstelveense bewoner is een bereisde consument, ze zijn wel bekend met deze producten. Er zit natuurlijk altijd beweging in, zo heb ik nu vier à vijf meter Japanse producten staan.” Blijven onderscheiden, zegt Veenbrink, hoewel dit volgens hem ook moeilijker wordt. “Je moet niet doorselecteren tot je jezelf wegselecteert, zeg ik maar. Wat er dagelijks in het mandje gaat, dat moet je in de gaten houden.”

Bron: Levensmiddelenkrant

kingsalmarkt_004.jpg