Winnaar Innova Klassiek: Kwekkeboom Oven | Levensmiddelenkrant

‘We hebben fans voor het Kwekkeboom-merk gecreëerd’

Winnaar Innova Klassiek: Kwekkeboom Oven

WIJK BIJ DUURSTEDE - Zowel consumenten als retailers ervaren volgens New Forrest de kracht van Kwekkeboom Oven. De Innova Klassiek 2014-2018 onderstreept in de ogen van de producent dat met dit product ‘een bestaande markt opnieuw blijvend in beweging is gebracht’.

Al vier jaar lang is Kwekkeboom Oven een succes in het supermarktschap. “Met dit product zijn we in staat geweest om het ‘gewone’ te ‘verbijzonderen’”, meent Marco van der Laan, directeur sales en marketing van New Forrest. “Voor consumenten creëren we hiermee een verwachting die wordt waargemaakt: een superkrokante snack uit de oven of de airfryer. Hierop zaten zij echt te wachten. Naast Kwekkeboom Oven maken wij producten die voor consumenten ook uniek en erg lekker zijn, zoals de Black Angus-bitterballen en -croquetten van Kwekkeboom.”

Verhaal
New Forrest heeft de eerste drie jaar na de lancering van Kwekkeboom Oven volop geïnvesteerd in televisie- en internetcampagnes om de penetratie van het product te verhogen, zo verduidelijkt Van der Laan. “Zo hebben we Nederlandse consumenten ervan overtuigd dat onze bitterballen net zo krokant uit de oven komen als uit de frituur. Bovendien hebben wij tijdens demonstraties en consumentenbeurzen contact met hen gezocht, zodat we het verhaal achter het product konden delen.” Van der Laan omschrijft Kwekkeboom Oven als een ‘product waarvan je het verhaal moet blijven vertellen’. “We zijn dan wel marktleider in bitterballen, maar we hebben andere snacks en nieuwe introducties die nog geen bekendheid genieten onder consumenten. Een voorbeeld van een recente introductie zijn de Old Amsterdam-bitterballen van Kwekkeboom.”

Grote aantrekkingskracht
De directeur benadrukt dat Kwekkeboom Oven een plek verdient in het hart van het supermarktschap. “De krachtige uitstraling van de paarse of zwarte stazak heeft een grote aantrekkingskracht op consumenten. De consument is erbij gebaat om Kwekkeboom Oven direct te zien in het schap.” Volgens Van der Laan heeft New Forrest met de Black Angus-bitterballen van Kwekkeboom Oven echte fans voor zijn merk gecreëerd. “Veel consumenten hebben dit jaar online gereageerd op een winactie, waarbij zij een airfryer konden winnen. Vooral de inzending van Jolanda van der Pol sprong eruit. Zij had zichzelf in de verpakking van de Black Angus-bitterbal van Kwekkeboom geshopt.”

Mike ten Cate, categorymanager diepvries en vleeswaren bij Detailresult: “Kwekkeboom Oven is de meest succesvolle introductie binnen vriesvers van de afgelopen jaren en verdient de Innova Klassiek dubbel en dwars. Hierdoor is zelfs een heel nieuw segment in deze categorie ontstaan. Dit is maar weinig introducties gegeven. Door de hoge kassa-aanslag biedt dit product een additionele omzet tegen een gezonde marge. De groeiende groep consumenten zonder frituurpan wordt hiermee uitstekend bediend. De samenwerking met New Forrest is zeer constructief. New Forrest is innovatief binnen een segment dat het als fabrikant zelf heeft gecreëerd. Hij beseft dat na een succesvolle introductie samen met retailers moet worden doorgebouwd. New Forrest biedt ons een goede ondersteuning. Kwekkeboom Oven is via meerdere mediakanalen zichtbaar en blijft daardoor onder de aandacht van de consument.”

Bron: Levensmiddelenkrant