Buitenland

Ahold in België kan leiden tot spanning bij AMS

NIEUWVEEN - Hoewel Albert Heijn geen cordon sanitaire van Belgische retailers hoeft te verwachten bij toetreding tot de markt van onze zuiderburen, kan de expansie wel tot spanning leiden binnen de Europese inkooporganisatie AMS, waar naast Ahold ook het Belgische Delhaize lid van is.

Joost Agterhoek |

“In de regel is per land maar één retailer aangesloten bij AMS", bevestigt Ahold desgevraagd tegenover Levensmiddelenkrant. Ahold concentreert zich nu op het onderzoeken van een geschikte handelsstrategie voor de Belgische markt en het is volgens woordvoerder Jan Christiaan Hellendoorn prematuur om over verdergaande stappen te spreken. “Echter, in het algemeen gesproken is bij AMS per land slechts één retailer vertegenwoordigd.”

Het bekende Euro Shopper-merk, ontwikkeld door AMS, wordt door verschillende Europese supermarktformules verkocht, waaronder Ahold. Delhaize verkoopt echter 365, een ander bodemmerk. Wat dit betreft zouden de partijen elkaar niet in de weg zitten bij een introductie van Albert Heijn en mogelijk Euro Shopper in België.

Positie
De dienstverlening en levering van andere productcategorieën van AMS is voor Ahold en Delhaize weinig verschillend, licht Hellendoorn toe. “Daarin zijn beide partijen gelijk.” Wel neemt Ahold een wat andere positie in binnen AMS, aangezien ceo Dick Boer president-commissaris is binnen de inkooporganisatie. “De relatie met de organisatie is dus wat anders.” Een woordvoerder van AMS wil bij navraag niets melden over de mogelijke belangenverstrengeling.

Lees voor meer informatie over de toetreding van Albert Heijn in de België in de Levensmiddelenkrant van week 48, pagina 1, 6 en 7. Onder meer met reacties van Belgische retailers op AH. Vraag hier een exemplaar aan.

Bron:

euroshopper_pizza_large.jpg
euroshopper_pizza_large.jpg