Buitenland

Colruyt staakt kassaproef

HALLE – Colruyt staakt een proef die als doel had de doorloopsnelheid bij de kassa’s te verhogen. Klanten kiezen liever zelf hun rij, zo blijkt.

Peter Smit |

De Belgische prijsvechter testte in drie winkels in Zottegem, Waterloo en Rixensart een systeem, waarbij klanten bij de kassa’s moesten aanschuiven in één rij. Op het einde van deze rij konden ze kiezen voor de eerste vrije kassa.

Files

In maar één van de drie testwinkels boekten klanten tijdswinst, concludeert Colruyt die dit te weinig vindt om het systeem bij alle winkels in te voeren. Gemiddeld een derde van de klanten kiest het liefst zelf zijn wachtrij. Bovendien neemt de slang - zoals de lange rij klanten door Colruyt wordt genoemd - meer ruimte in beslag dan de klassieke wachtrijen en kan ze files veroorzaken tussen de afdelingen. Bedoeling van de test was na te gaan of de slang sneller, aangenamer en efficiënter werkt dan de traditionele wachtrijen.

Schools

Op basis van enquêtes bij de winkelmedewerkers en bij 300 klanten heeft Colruyt besloten om de slang niet in te voeren. “Gemiddeld genomen waren de klanten maar matig enthousiast. Uit de spontane reacties onthielden we dat veel mensen het aanschuiven binnen de lijnen als 'schools' aanvoelen. Alle criteria samen genomen, werd de slang maar in één van de drie testwinkels echt geaccepteerd”, aldus commercieel directeur Jean-Pierre Roelands.

Colruyt hanteert in zijn winkels een afwijkend kassasysteem, waarbij de boodschappen vanuit het winkelwagentje worden gescand (zie foto).

Bron: Levensmiddelenkrant

colruyt_kassa_vk.jpg