Formules

Action in trek als buurman van super

NIEUWVEEN – Supermarktorganisaties en ondernemers zien steeds liever dat de goedkope non-foodketen Action zich nabij hun winkels vestigt. De snelgroeiende keten werkt inmiddels als klantentrekker voor ruim honderd supers. Action neemt hiermee de rol van ‘gewilde buurman’ over van discounters Aldi en Lidl.

Willem-Paul de Mooij |

Een aantal supermarktketens en deskundigen bevestigen deze trend. Zo ook C1000, waarvan een aantal winkels dichtbij een Action zit. “Wij beschouwen Action als een goede buurman. We zien dat de trekkracht van beide winkels als positief wordt ervaren”, zegt woordvoerder Rianne van Beek.

Ook de winkels van EM-TÉ profiteren, zo zegt Sligro-woordvoerder Wilco Jansen: “We versterken elkaar en genereren beide traffic.” Dat Action oprukt, blijkt uit cijfers van winkeldataleverancier Locatus. Inmiddels zijn er 203 vestigingen in Nederland, waarvan er ruim honderd in een straal van minder dan 100 meter bij een supermarkt vandaan zitten.

Jansen kijkt er niet van op dat Action snel haar vleugels over Nederland uitslaat: “Daar hebben we zelf als branche aan meegewerkt. Ketens verdwijnen, panden worden verkocht en aan de onderkant (kleine winkels) is er uitval. Een keten als Action past prima op zo’n locatie en daar maken ze goed gebruik van.”

Directeur onderzoek Marcel van Aalst van de EFMI Business School stelt dat Lidl en in iets mindere mate Aldi de afgelopen vijf jaar hebben afgedaan als ‘goede buurman’. “Vijf jaar geleden dekte de harddiscounter de onderkant van de markt af en was een combinatie met een super in een hoger segment een gelukkige combi. Door assortimentsuitbreidingen trekt harddiscount nu steeds meer omzet weg.”

Dat Action nu wordt gezien als aantrekkelijke buur vindt hij niet verwonderlijk. “Bijna de helft van de boodschappers heeft een Action in het marktgebied en van die mensen komt 70 procent er minimaal één keer per maand. De bezoekfrequentie blijft iets achter bij Aldi of Lidl, maar vanwege de non-foodaanpak van Action is de keten minder bedreigend.”

Ondanks dat waarschuwt Van Aalst voor overlap. “Action doet best veel in food, zoals snoep en cosmetica. De volumes die ze in korte tijd wegzetten zijn enorm.” Sligro en C1000 zien die dreiging niet. Jansen: “Natuurlijk heeft Action producten die ook in de supermarkt verkrijgbaar zijn, maar dat is veel minder dan bijvoorbeeld bij een drogisterij die ook vaak bij een supermarkt gevestigd is.”

Lees hier meer over in Levensmiddelenkrant weer 24, pagina 4

Bron: Levensmiddelenkrant

action_winkel.jpg