Formules

AH brengt alle pilots samen in een filiaal

HOOFDDORP- Albert Heijn heeft woensdag de vernieuwde winkel aan het Genderenplein 13 in Hoofddorp heropend. In de winkel komen alle pilots samen die de marktleider momenteel heeft lopen in diverse vestigingen. Vooral op het gebied van vers blijft Albert Heijn zich vernieuwen.

Lisa van der Linden |

“Vers heeft altijd al een prominente rol gehad in onze winkels, maar dat willen we nog meer benadrukken”, vertelt Marit van Egmond, commercieel directeur bij Albert Heijn, die een rondleiding door de winkel geeft. Om de focus op vers te vergroten zijn alle lopende pilots samengekomen in de winkel in Hoofddorp. In het filiaal is nu 33 procent meer ruimte aan vers gegeven met een groot versplein. “Normaal gesproken gaat de ruimte die je creëert ten koste van de afdeling met houdbare producten, maar dat is hier niet het geval”, vertelt Eva Mathlener, formulemanager bij Albert Heijn. “Het is altijd een ingewikkelde puzzel, maar in deze winkel zijn we van acht bandkassa’s naar drie gegaan en zijn er meer zelfscankassa’s gekomen. Dat heeft ervoor gezorgd dat er meer ruimte ontstond. Bovendien is er meer daglicht in de winkel, waardoor het optisch ook ruimer lijkt.”

Verspilling
Dry misting is een van de pilots die in deze winkel ook wordt getest. Het is daarmee het tiende filiaal waar de pilot loopt. “We kijken voornamelijk naar de reacties van klanten, hoe de kwaliteit van de groenten is en of de verspilling afneemt”, aldus Van Egmond. Het is volgens de commercieel directeur tevens een manier om minder verpakkingsmateriaal te gebruiken. “Dat is natuurlijk per seizoen verschillend, want als je een product van ver haalt dan is het voor de kwaliteit beter om het te verpakken. Maar producten uit Nederland en buurlanden kunnen prima zonder verpakking worden vervoerd en verkocht.”

Moestuin
Een nieuw element dat in deze winkel is toegevoegd is het ‘Grow Your Own’-schap. Dat borduurt verder op het succes van de moestuintjes, maar dan in het groot. In het schap van 4 meter lang staan onder meer tomatenplantjes, schepjes, zaadjes en zelfs producten om zelf champignons te kweken. “In de winter gaat dit element gewoon door, want ook dan moet je aandacht besteden aan je moestuin”, vertelt Van Egmond. “Net als in de rest van de winkel wordt ook hier het assortiment aangepast aan het seizoen.”

Regulier
Albert Heijn heeft ervoor gekozen om alle pilots samen te laten komen in deze relatief reguliere winkel. “We hebben het hier over een gemiddeld verzorgingsgebied met veel gezinnen, maar ook tweeverdieners en ouderen. Daarnaast is het qua formaat ook een hele normale winkel, namelijk 1500 vierkante meter”, vertelt Van Egmond. “Het is hier een uitdaging om alle pilots tot uiting te brengen. Als we een XL-winkel pakken, dan maken we het onszelf wel heel makkelijk”, vult Mathlener aan. Een pilot die bij XL-winkels loopt is de pluktuin, maar nog werd nog niet eerder geïntroduceerd in een kleiner filiaal. “We hebben een kleine variant van de pluktuin toegevoegd aan het assortiment, om te kijken of dat hier ook werkt.” Door de hele winkel hangen digitale schermen waarop informatie wordt gegeven over producten. Albert Heijn hoopt daarmee de klanten te inspireren. Over enkele weken zal in dit filiaal ook een proef worden gedaan met navigatie door de winkel, zodat het voor klanten eenvoudiger wordt om producten te vinden. De marktleider wil niet met flagshipstores werken, benadrukt Mathlener. “Bij elke verbouwde winkel zullen we het nieuwste van het nieuwste implementeren. Zo blijven we keer op keer vernieuwen.” 

Bron: Levensmiddelenkrant

img_7981-a900x525.jpg