AH test digitale to go-winkel | Levensmiddelenkrant

AH test digitale to go-winkel

ZAANDAM – Albert Heijn test een volledig digitale AH to go-vestiging op het hoofdkantoor in Zaandam. In de winkel is geen kassa en ook zelf scannen hoeft niet meer.

Bij de ingang gaat de deur automatisch open met een betaalpas of creditcard. In de winkel pakt de consument de producten die hij wil en loopt vervolgens naar de uitgang. Daar vindt automatisch de betaling plaats, waarna de deur open gaat. Een high leven grab and go-ervaring volgens Albert Heijn. “Technologische vernieuwingen volgen elkaar in razend tempo op en bieden oneindig veel kansen. Gemak voor onze klanten staat daarbij voorop. Dit nieuwste concept maakt niet alleen het boodschappen doen heel simpel. Door het autonome karakter kan de winkel plug and play neergezet worden op locaties waar (tijdelijk) behoefte is aan een kleine winkel. Van kantoren of universiteitsterreinen tot woonwijken in aanbouw waar nog geen winkelfaciliteiten zijn. Een tweede voordeel is dat de winkel altijd open kan zijn, wat bijvoorbeeld handig is voor mensen die heel vroeg of juist heel laat op pad zijn”, vertelt Marit van Egmond, ceo van de formule.

Sensoren
De winkel staat voor het hoofdkantoor in Zaandam en wordt de komende twee maanden getest met medewerkers. De verwachting is dat de winkel later dit jaar op een andere plek in Nederland wordt geplaatst. Albert Heijn werkt voor deze test samen met de Amerikaanse tech-start up AiFi en met ING. Steve Gu, ceo en co-founder van AiFi legt uit hoe het werkt: “We ontwikkelen geavanceerde computer vision- en sensortechnologieën die het mogelijk maken te winkelen zonder dat je producten hoeft te scannen. Camera's zien waar je je in de winkel bevindt en welke producten je pakt. Die worden dan toegevoegd aan je virtuele winkelmandje. Sensoren in de schappen voelen het dat je iets pakt of als je iets terugzet. De combinatie van camera’s en sensoren zorgt ervoor dat heel nauwkeurig bijgehouden kan worden welke producten een klant meeneemt. De techniek zorgt ervoor dat klanten makkelijk en snel kunnen winkelen.” De camera’s bepalen de positie van klanten in de winkel zonder gezichtsherkenning. Ze registreren alleen gedaanten en (arm)bewegingen.
De betaaloplossing is door ING ontwikkeld en is te gebruiken zonder aan te melden of app te downloaden. Roel Popping, directeur Betalen bij ING Nederland: “Het werkt eenvoudig: Wanneer de klant zijn betaalpas toont bij de ingang gaat de deur open en begint het registreren van aankopen van producten die de klant uit de schappen pakt. Wanneer de klant klaar is, gaat hij bij de uitgang staan, waarop hij het totaalbedrag op een display ziet. De betaling, wordt tot een bedrag van 25 euro vervolgens automatisch verwerkt, de klant hoeft verder niets te doen. Hij krijgt bericht dat de betaling is gelukt en kan de winkel verlaten.

Bron: Levensmiddelenkrant / Out.of.Home Shops