Bezorgservice ‘Rappie’ van Albert Heijn krijgt eigen app

ROTTERDAM- Anderhalve maand geleden kwam Albert Heijn met de Rotterdamse pilot ‘Rappie’, een snelle bezorgservice. Eerst alleen nog via een website, maar nu ook middels een eigen app.

Geschreven door Roderick Mirande

“Tijd is een belangrijke factor voor veel van onze klanten en wij proberen te ontzorgen door gemak en flexibiliteit te bieden.” Dat zegt Saskia Egas Reparaz, directeur Marketing & Format bij Albert Heijn, in een toelichting op de volgende stap die de supermarkt neemt om ‘supersnel bezorgen’. Eind september startte Albert Heijn dan ook met een proef in Rotterdam: Rappie. Via een website (ah.nl/rappie), kunnen mensen met weinig tijd boodschappen bestellen, die uiterlijk binnen twee uur aan de deur worden gebracht. Die mensen moeten wel in het verzorgingsgebied wonen van de vier deelnemende winkels (Bentinckplein 40, Oudedijk 149, Lijnbaan 121 en Kleiweg 35 in Rotterdam).

Beter leven
Maandag maakte Albert Heijn bekend dat Rappie een eigen app krijgt. Dat moet de bezorgservice nog rapper maken. Een logische stap volgens Albert Heijn: ‘Met de app, die zowel voor gebruikers van iOS als Android verkrijgbaar is, stellen wij samen met bezorgdienst Superbuddy klanten in staat nog rapper en flexibeler boodschappen te doen.’ De app volgt uit de Albert Heijn-missie: ‘Alle ingrediënten voor een beter leven, voor iedereen.’

Lokale activatie
Om de app bekendheid te geven in het gebied waar de pilot draait, spelen de vier deelnemende winkels een hoofdrol. Middels instore communicatie worden klanten erop gewezen dat ze ook gebruik kunnen maken van de supersnelle service middels de Rappie-app. ‘Daarnaast’, zegt Albert Heijn-woordvoerder Erik Lückers, ‘zullen we de boodschap ook heel lokaal via digitale media, sociale media, verspreiden.’

Thuisbezorgd
Een teken van deze tijd is dat Albert Heijn voor de bezorging samenwerkt met een externe online bezorgdienst, in plaats van die in eigen hand te houden, zoals met de eigen bezorgservice ah.nl. Grote concerns die snel vernieuwingen willen doorvoeren, kiezen er steeds vaker om samen te werken met externe partijen. Voor de introductie van Rappie werkt Albert Heijn samen met Superbuddy.nl, een online bezorgdienst die beschikt over het technische platform dat de bestelde boodschappen en het fijnmazige netwerk van parttime bezorgers aan elkaar verbindt.

Dat Rappie in de toekomst een soort Thuisbezorgd voor Albert Heijn-boodschappen wordt, is niet ondenkbaar. Immers, Superbuddy bezorgt de boodschappen nu ook met gebruikmaking van de site of app van Albert Heijn, én door simpelweg boodschappen te doen in de dichtstbijzijnde Albert Heijn. Dan moeten die ‘derden’ wel in staat zijn om een technisch platform te bouwen dat aansluit op Rappie, zoals Superbuddy ook gedaan heeft.

Desgevraagd geeft Lückers aan dat alle opties wat dit betreft nog open liggen. “Rappie is één van de initiatieven waarmee we onderzoeken wat de meest optimale vorm van 'instant bezorging' voor Albert Heijn is. Op de Zuidas in Amsterdam draait nu bijvoorbeeld een proef met een bezorgservice in ‘eigen beheer’. Hier doen we ‘zelf’ boodschappen en bezorgen deze ook zelf.”

Kosten
Een belangrijk aspect bij bezorging zijn de tarieven. Klanten ervaren bezorgkosten snel als ‘te hoog’, terwijl het benodigde systeem en de vereiste mankracht verre van gratis is. Rappie belooft te bezorgen vanaf 5 euro. Dat tarief geldt voor de eerste 30 euro aan boodschappen. Daarna lopen de bezorgkosten evenredig op. Lückers: ‘De kosten van de bezorging zijn afhankelijk van de ‘waarde van het mandje’: hoe meer items, hoe meer tijd de bezorger kwijt is en hoger zijn vergoeding is. Wordt voor meer dan 150 euro besteld, dan wordt 15 euro voor de bezorging in rekening gebracht. 

Borrel laten bezorgen 
Stel, het is drie uur, en je besluit met je collega’s tot een spontane borrel om een uur of vijf, zes. Wat kost dat dan om die met Rappie te laten bezorgen? Dit bestel je:

8 sixpacks bier (kratjes bestellen kan niet bij Rappie)

6 flessen wijn

6 flessen fris

6 zakken chips

1 stuk brie

1 stokbrood

Albert Heijn: “In dit voorbeeld bedragen de kosten van de boodschappen meer dan 50 euro. Bij dat bedrag hoort een bezorg-fee van 9 euro.”

 

Bron: Levensmiddelenkrant