Formules

Euforie over Euroweken

AMERSFOORT - De Euroweken bij C1000 overtreffen alle verwachtingen. De 100 actieproducten voor een euro zijn niet aan te slepen, met torenhoge omzetten en out-of-stock tot gevolg.

Redactie |

“Het is een megasucces, onvoorstelbaar”, verwoordt Peter de Rijke, C1000-ondernemer in Surhuisterveen, de mening van vrijwel alle C1000-ondernemers. “Het lijkt wel of de weken rond kerst en oud en nieuw worden doorgetrokken. Van sommige producten verkopen we acht keer zoveel als normaal.” Een aantal producten raken snel out-of-stock, maar Schuitema doet er volgens De Rijke alles aan om dit op te lossen door alternatieven te zoeken. “Zo waren de Iglo vissticks snel uitverkocht, waarvoor nu de vissticks van het huismerk in de plaats komen. Dat vind ik een heel positieve ontwikkeling, aangezien dit voorheen lang niet altijd kon. Ook kunnen we steeds blijven bijbestellen.” Voor de Euroweken die nog volgen, tot en met week 4, zet Schuitema bovendien meer mensen in op de dc’s. “De actie is recht toe, recht aan”, verklaart De Rijke het slagen van de actie. “Dat komt goed over bij consumenten. Voor Verheijen, de nieuwe marketingdirecteur, is dit een goed begin. We hebben in een lastige periode gezeten, nog steeds wel, dus zo’n succes kunnen we goed gebruiken.” Opvallend is ook de slogan ‘Het is goed zakendoen bij C1000’. Deze wordt alleen bij de Euroweken gehanteerd, aldus Schuitema-woordvoerder Dieuwertje ten Feld. In maart 2008 maakte de slogan ‘Geen fratsen’ plaats voor ‘We hebben er zin in’. Of deze pay-off wordt aangehouden, wilde Ten Feld niet zeggen.

Omzet
Donderdag maakte Schuitema bekend dat de gemiddelde weekomzet in 2008 met 5,2 procent is gestegen naar 183.000 euro. In het vierde kwartaal was er een stijging van 4,4 procent. De detailhandelsomzet daalde in 2008 met 1,7 procent, in het laatste kwartaal met 10,2 procent. Het aantal winkels daalde afgelopen jaar met 69 naar 374, waarvan er nu 110 zijn ingericht volgens het Oranje-concept.

Bron: