Formules

Jan Linders Boxmeer draait boven verwachting goed

BOXMEER- Na jaren wachten is het Jan Linders eindelijk gelukt, een nieuwe locatie in Boxmeer. De oude winkel was aan vervanging toe volgens Bart Sanders, filiaalmanager van de winkel. “Er was in twintig jaar tijd niets veranderd.”

Lisa van der Linden |

De afgelopen tien tot vijftien jaar had Jan Linders het moeilijk in Boxmeer. De verouderde winkel zakte langzaam weg tussen andere formules in de omgeving. “We hebben in de nabije omgeving een hoop andere supermarkten en deze winkel had weinig uitstraling, dan raak je klanten kwijt”, legt Sanders uit. De filiaalmanager is blij met de nieuwe super die op steenworpafstand van de vorige locatie zit. “Het is niet zo dat het hier qua oppervlakte heel veel groter is, maar de toegankelijkheid  is de belangrijkste verandering. We hebben een extra stuk grond erbij gekocht, waar we een parkeerplaats van hebben gemaakt.” Voorheen was de winkel moeilijker begaanbaar, doordat de parkeerplaats aan de overkant van de weg was en er voor de ingang een trap was. Met name voor oudere klanten was dat niet handig, volgens Sanders. “Het is nu een hele andere winkel en we hopen daarmee ook een andere doelgroep aan te spreken. We hopen meer jongeren en gezinnen te bereiken, want voorheen kwamen zij minder naar onze winkel dan andere doelgroepen. Jongeren zijn over het algemeen wat kritischer en kijken vooral naar hoe de winkel eruit ziet en of de producten goed zijn. Dan maakt het niet meer uit dat Jan Linders vroeger hier de grootste super was.”

Traffic
Op deze locatie was voorheen een Emté gevestigd, maar ook die supermarkt had last van de concurrentie, aldus Sanders. “We hebben de winkel in november vorig jaar overgenomen en de kans gepakt om te vernieuwen. We hebben het geluk gehad, dat we de konden ombouwen zonder de oude winkel te hoeven sluiten.” Op de nieuwe locatie denkt Sanders meer klanten aan te trekken, met name vanuit de winkelstraat. “We trekken klanten aan door in de winkelstraat een bord te plaatsen met de boodschap dat we verse broodjes, maaltijden en pizza’s verkopen. Vanaf dag één is het al knaldruk, dat komt mede door klanten die de nieuwe winkel willen zien, maar ook doordat er op deze locatie meer passanten zijn”, legt Sanders uit. “We draaien boven verwachting goed, al komt dat ook door het openingseffect.”

Horeca
De supermarkt focust zich van oudsher op meer hoge bestedingen, maar volgens de filiaalmanager zal dat in deze winkel langzaamaan gaan veranderen. “De gemiddelde bestedingen zullen dalen, omdat klanten hier ook komen voor een broodje en sapje tijdens de lunch of even snel na het werk wat kleine boodschappen doen. Het aantal klanten neemt daardoor wel toe. Wel blijven we ons focussen op de hoge bestedingen, want we hopen deze ook te verhogen met de Keuken van Jan Linders.” De supermarktketen heeft enkele jaren geleden horeca geïntegreerd in de winkel door de Keuken van Jan Linders te introduceren. Daarbij horen niet alleen de to go-producten, maar ook een ware menukaart met alle verse broodjes, maaltijden en pizza’s die te koop zijn in de winkel. “We hebben hier veel publiek en personeel uit de winkelstraat die we met de Keuken van Jan Linders willen aantrekken, vandaar dat we na de zomer een rondje door het centrum gaan maken om de menukaart uit te delen”, vertelt Sanders. “De focus ligt nog meer dan voorheen op de klant, zo bieden we de mogelijkheid broodjes naar wens te laten beleggen.”

Bron: Levensmiddelenkrant

20180727_125432-a900x525.jpg