Allerhande feesteditie: 'Veel vraag naar verspakketten' | Levensmiddelenkrant

Allerhande feesteditie: 'Veel vraag naar verspakketten'

(REPORTAGE) ZAANDAM- Kerstliedjes, kerstbomen en een gedekte tafel. Albert Heijn heeft de food- en foodstylingtrends bekend gemaakt voor de decembermaand. In Amsterdam presenteert de marktleider haar kerstassortiment op een feestelijke locatie met alle betrokken category managers.

De lichten zijn gedimd en de kerstmuziek wordt gedraaid. Lange, gedekte tafels met daarbij category managers die vertellen over de trends en producten voor de feestdagen. “Shared dining is een van de trends die wij zien met kerst, maar als ik heel eerlijk ben doen we daar in Nederland al jaren aan in de vorm van gourmetten. Het blijft ongekend populair, maar de vraag naar meer variatie groeit ook. Variatie met nieuwe smaken, groenten als vegan oplossing voor het hele gezin en speelse gourmetpakketjes die gourmet culinair opkrikken op een makkelijke manier”, vertelt Sebastien Richard, category manager vlees en verantwoordelijk voor gourmet. Op tafel staan twee gourmetstellen met daar omheen alle producten die de marktleider in de decembermaand in het assortiment heeft. Van de bekende vleesschotels tot vegetarische bietenburgers en van aspergetips met citroenolie tot pompoen met mangochutney.

Gemak
Dit jaar legt Albert Heijn nog meer dan voorheen de nadruk op het gemak van een geslaagd kerstdiner op tafel zetten. Met verspakketten en maaltijdboxen wil de formule haar klanten helpen een makkelijk maar feestelijk diner neer te zetten. “De vraag naar de pakketten en boxen groeit explosief”, vertelt Joris Savelkouls, category manager groente & groentegemak, verantwoordelijk voor verspakketten. “Daar spelen we dit jaar op in met maar liefst twintig soorten verspakketten om een compleet gerecht voor vier personen snel zelf te koken. Dit keer zit naast de groente ook het benodigde vlees of vis in het pakket.” Het doel van de marktleider is om zelf in een handomdraai een kerstgerecht te bereiden.

Naast de verspakketten komt de formule met vijf maaltijdboxen. “Nieuw dit jaar is de vega maaltijdbox met daarin alle ingredienten voor een viergangendiner. Bij elke box hebben we ook een bijpassende wijnbox die we afgelopen jaar hebben geïntroduceerd”, legt Marianne Pijpers, verantwoordelijk voor Allerhande- en maaltijdboxen uit. Na het succes van de Paasbox is deze kerst voor het eerst de ontbijtbox te verkrijgen met daarin sapjes, vers fruit, croissant deeg, kerststol en beleg om eenvoudig en snel een kerstontbijt op tafel te zetten. Echte trekkers deze feestdagen zijn volgens de category managers een klassieke kerststol bij het ontbijt, de luxe kaasplank bij de borrel met thee geserveerd om de smaak beter tot uiting te brengen, de vegetarische rollade, de al jaren favoriete kerstmaaltijdbox en ten slotte een chocoladebombe als dessert.

Proeverij
De koks in de keuken zijn de hele dag druk met het bereiden van de verspakketten om iedereen van een proefbordje te voorzien, de ijstaart voor het dessert wordt aangesneden en de wijnfles wordt open gemaakt om alle genodigden alle smaken en trends te laten zien en proeven. “Dit jaar willen we onze klanten inspireren met ons assortiment en kiezen we voor een verrassende, nieuwe lokale invulling waarbij we iedereen op de hoogte brengen van wat Albert Heijn met de feestdagen in petto heeft”, vertelt Pauline van den Brandhof, woordvoerder bij AH. In de nieuwe feest Allerhande komen producten voorbij die vanaf december verkrijgbaar zijn bij de marktleider. “We verspreiden ook huis-aan-huis een gids op 29 november waarin alle 500 Excellent-producten staan die speciaal voor de feestdagen zijn. In de Allerhande bieden we inspiratie om zelf een bijzonder, gemakkelijk, budgetvriendelijk of vegan kerstdiner te bereiden in de feestmaand.”

Bron: Levensmiddelenkrant