Formules

Nieuwe Fairtrade chocolade Lidl

HUIZEN – Lidl is gestart met de verkoop van een eigen duurzame, Faitrade gecertificeerde chocoladereep, waarvan in verhouding meer geld naar cacaoboeren gaat dan bij reguliere Fairtrade chocolade. Onder het eigen label ‘Way to Go’ zijn de smaken puur, melk, karamel & zeezout en kokos & pecan te verkrijgen.

Mathijs van Eeten |

De Way to Go-cacao is rechtstreeks afkomstig van boeren die zijn aangesloten bij de Fairtrade coöperatie Kuapa Kokoo in Ghana. Zij ontvangen een extra premie voor hun cacao van Lidl bovenop de Fairtrade-premie. Lidl die de ‘income improvement premie’. Volgens een woordvoerder gaat het om een ‘aanzienlijk verhoging van het inkomen’ van boeren. Zo wil Lidl de boeren helpen een hoger inkomen te genereren. Boeren kunnen de premie investeren in projecten die helpen de opbrengst op duurzame wijze te verhogen en kunnen naast het verbouwen van cacao andere activiteiten ondernemen, zodat ze niet te afhankelijk worden van de cacao-oogst alleen.

Uitdagingen
Chocolade is bij Lidl al UTZ-, Rainforest Alliance- of Fairtrade gecertificeerd. Met ‘income improvement’ wil Lidl laten zien dat er meer mogelijk is. “De uitdagingen in de cacao zijn nog steeds heel groot. De meerderheid van de cacaoboeren leeft in extreme armoede. We waarderen dan ook deze eerste stap van Lidl om een extra premie te betalen om zodoende toe te werken naar een leefbaar inkomen voor boeren”, reageert Alien Huizing, Supply & Development manager bij Stichting Max Havelaar in een bericht van Lidl.

De repen zijn voor 1,99 euro te koop. Lidl heeft de ambitie Way to Go op termijn in meer landen uit te rollen, om zo meer impact te veroorzaken.

Bron: Levensmiddelenkrant

 

1738-0309feada07bbd94e75790669ff377a6.jpg