10 hoogtepunten uit 2021; Nog meer nadruk op lokale producten

NIEUWVEEN – Op de drempel van het nieuwe jaar is het altijd leuk nog even terug te blikken. Hoewel sommige gebeurtenissen zijn uit het collectieve geheugen weggevaagd, zijn andere niet meer weg te denken. Niet alleen de coronacrisis had invloed op de foodsector; het supermarktlandschap werd flink opgeschud door fusies en overnames en flitsbezorgers gaven en geven een nieuwe impuls aan de bezorgstrijd. Levensmiddelenkrant selecteerde de tien meest bijzondere, opvallende en impactvolle gebeurtenissen van het afgelopen jaar. De laatste tien dagen van het jaar plaatsen we elke dag een hoogtepunt uit 2021. Vandaag: De nadruk op lokale producten bij supermarkten.

Producten van eigen bodem zijn dit jaar nog groter geworden in de supermarkten. Zo introduceerde Albert Heijn verschillende producten onder het Streeckgenoten-label, dat sinds 2017 actief is. Van buffelmozzarella uit Limburg en mosselen uit Yerseke tot Nederlandse borrelsalades en een Streeckgenoten-paasassortiment. Op deze manier haalt de Zaanse formule producten van zo dichtbij mogelijk en zo ver weg als nodig om de keten zo kort mogelijk te maken.

Bron: Levensmiddelenkrant