Niet de eerste crisis voor Duits georiënteerde supermarkt

2 Brüder: ‘Wij vrezen niet voor de toekomst’

(CORONANIEUWS) VENLO - 2 Brüder laat zich niet kennen. De Nederlandse supermarkt, die ook op de Duitse consument inspeelt, probeert een derde crisis te overleven. Met alle kennis en ervaring is de retailer ervan overtuigd dat ze de coronacrisis doorkomen.

Dalende omzetten raken retailer 2 Brüder die er nu alles aan doet om Nederlandse consumenten te werven. De formule legt de focus op assortiment dat bestaat uit Nederlandse producten, maar die juist interessant zijn voor Duitse consumenten, evenals het versassortiment. “Sinds de Duitse overheid haar burgers heeft aangeraden thuis te blijven, heeft men daar massaal gehoor aan gegeven. Daardoor ontvangen wij op dit moment slechts een fractie van onze reguliere bezoekers. Gelukkig kunnen wij snel schakelen. Zo hebben we veel versafdelingen, waarop we de inkoop snel moesten aanpassen. Dankzij onze eigen groothandel, Verbruggen Food Group, hebben wij geen leverproblemen en blijven onze schappen goed gevuld”, vertelt Ronald Versluis, commercieel directeur van 2 Brüder.

Rust waarborgen
Het familiebedrijf is door de Venlose broers Geurt en Gerrit Snetselaar in 1961 opgericht. De verkoop van levensmiddelen aan de Nederlandse consument wilde niet van de grond komen. Daarom hebben de broers ervoor gekozen om zich te richten op de Duitse consument, die nét over de grens woont. De retailer kende door de jaren heen meerdere crisismomenten. Zo heeft 2 Brüder de mkz-crisis overleefd. Dit was een uitbraak van de veeziekte mond-en-klauwzeer, waarna de grens met Duitsland op slot ging. Verder heeft de retailer in 1993 de overstroming van de Maas meegemaakt, waardoor het centrum van Venlo onder water kwam te staan. De winkel heeft veel geleerd van de crises. Zo probeert 2 Brüder de rust voor klanten te waarborgen. “We hebben een grote supermarkt, waar mensen rustig boodschappen kunnen doen en waar alle schappen gewoon goed gevuld zijn”, beschrijft Versluis.

Maatregelen
De retailer hanteert de maatregelen die door andere formules ook worden genomen, waaronder het desinfecteren van winkelwagens en het plaatsen van schermen om de veiligheid van personeel te waarborgen.

Bron: Levensmiddelenkrant

Dit artikel verscheen eerder in Levensmiddelenkrant. Abonneren? Klik hier.