Plus: ‘Producenten moeten verder verduurzamen’ | Levensmiddelenkrant

Supermarktketen wil milieu-impact van verpakking verder terugdringen

Plus: ‘Producenten moeten verder verduurzamen’

UTRECHT - Veel A-merkfabrikanten denken na over de vermindering en verduurzaming van verpakkingen. Bijvoorbeeld door deze dunner te maken of door vaker met gerecycled pet-materiaal (r-pet) te werken. Plus nodigt de producenten uit om nog meer en bovenal vernieuwende oplossingen te bedenken. “We willen graag samen stappen zetten. De vaart mag er nog meer in komen.”

Levensmiddelenkrant spreekt met Elsbeth van Dam, manager innovatie, kwaliteit en verpakkingen bij Plus, over de ambities van de supermarktketen en de stappen die de komende tijd worden gezet.

Plus wil de milieu-impact van alle huismerkverpakkingen terugdringen. Hoe gaan jullie dit aanpakken?
“Het idee om deze te beperken en zo een bijdrage te leveren aan de circulaire economie, leeft al een tijd binnen onze organisatie. Zo hebben wij in 2018 met input van het Kennisinstituut Duurzaam Verpakken (KIDV) een nieuw verpakkingsbeleid opgesteld. Dit beleid kent drie belangrijke uitgangspunten. We gebruiken verpakkingen zo minimaal mogelijk, geven de voorkeur aan verpakkingen van hernieuwbaar materiaal en alle verpakkingen moeten goed te recyclen zijn binnen de huidige inzamel-, sorteer en recyclesystemen.”

Kunt u een aantal concrete voorbeelden noemen?
“Klanten zien dit nieuwe beleid bij verschillende producten terug. Zo zijn de zwarte kunststof verpakkingen voor agf en vleeswaren grotendeels uit het assortiment gehaald. Het resterende aantal wordt in 2019 uitgefaseerd. Door de recente introductie van de Laagblijvers - producten die blijvend in prijs zijn verlaagd - op de agf-afdeling wordt de omloopsnelheid van een groot deel van ons agf-assortiment verhoogd. Zo kunnen we meer producten zonder verpakking presenteren en dat draagt weer bij aan een beter milieu. Enkele voorbeelden hiervan zijn het los verkopen van gember, kiwi’s en appels. Voorheen werden vier soorten appels verkocht in een zogenoemde appeltas. Dat geldt nu alleen nog voor de Elstar appels. Kiwi’s werden verpakt op een plastic of kunststof schaal. Ook daar zijn we nu mee gestopt. Een ander voorbeeld zijn de stickers op eigenmerkappels en -peren uit Nederland. Plus is in oktober als eerste supermarkt in Nederland gestart met het gebruik van biologisch afbreekbare stickers. Er belanden veel schillen voorzien van een stickertje bij het gft-afval. Dat kan duurzamer, dus daar gaan we voor. Sinds 1 januari is vijftig procent van alle Plus-appels en -peren voorzien van een composteerbare sticker. De resterende reguliere stickers worden opgemaakt en aan het einde van dit jaar zijn we volledig over.”

Kunnen consumenten dit jaar nog meer veranderingen qua verpakkingen verwachten?
“Zeer zeker. Binnenkort stellen we aan consumenten op onze agf- en broodafdeling milieuvriendelijker zakjes beschikbaar. We kiezen op de agf-afdeling voor papieren zakken van honderd procent ongebleekt papier met het FSC-certificaat. De huidige plastic tasjes vervangen we door zakjes die voor negentig procent uit suikerriet bestaan. Dit scheelt fossiele grondstoffen en is daardoor beter voor het milieu. De nieuwe zakjes voor de kleine harde broodjes zijn dunner en er zit geen koordje meer in, zodat deze beter kunnen worden gerecycled. Daarnaast liggen er dit voorjaar herbruikbare, afwasbare kommen en bekers in de schappen van alle Plus-supermarkten, evenals bestek. Dit komt in de plaats van wegwerpplastics. Voor consumenten die het afwassen van herbruikbare bordjes en bekertjes niet zien zitten, is er straks nog steeds een variant voor eenmalig gebruik beschikbaar. Die is niet gemaakt van plastic, maar van de hernieuwbare natuurlijke materialen karton of bagasse, een materiaal gemaakt van de afvalstroom van suikerriet. Deze bordjes en bekertjes mogen, mits niet al te vies, bij het oud papier. Rietjes zijn vanaf dit voorjaar van papier en de roerstaafjes van FSC-gecertificeerd hout. Tapas- en satéprikkers worden omgezet naar FSC-gecertificeerd bamboe.”

Gaat het vooralsnog alleen om huismerkverpakkingen of worden ook A-merkproducenten gestimuleerd om minder of duurzamere verpakkingen te gebruiken?
“Plus bespreekt haar verpakkingsbeleid alleen actief met de privatelabelleveranciers van de grote verscategorieën agf, brood & gebak en vlees & vis. Samen kijken we hoe ook zij kunnen voldoen aan de uitgangspunten van ons beleid. We zien dat veel A-merkfabrikanten nadenken over de vermindering en verduurzaming van verpakkingen. Bijvoorbeeld door deze dunner te maken of door het r-pet-gehalte te verhogen. We nodigen hen uit om nog meer en bovenal vernieuwende oplossingen te bedenken. We willen graag samen stappen zetten en de vaart mag er nog meer in komen. Met onze top 40 Plus-leveranciers spreken we al uitgebreid over de noodzaak om minder en duurzamer te verpakken. De verkoop van Sodastream, de bruiswatertoestellen met herbruikbare flessen, is een mooi voorbeeld van een samenwerking met een A-merkproducent. En ook op andere terreinen zetten we stappen, neem de Proteus Smart Display, een herbruikbare display die tot 85 procent karton bespaart.”

Welke stappen heeft Plus de afgelopen jaren gezet om de verpakkingen te verbeteren?
“Dat zijn stappen in diverse productgroepen. Zo is de Plus-thee niet meer verpakt in plastic folie en is het theezakje niet meer voorzien van een nietje. Hierdoor is het composteerbaar. Ook zijn alle verpakkingen van zacht fruit, denk aan frambozen en blauwe bessen, voorzien van een hersluitbaar folie. Voorheen werd dit zachte fruit verkocht in plastic bakjes met deksel. Door de deksel te vervangen door folie wordt circa twintig procent plastic bespaard. Andere voorbeelden zijn de grootverpakkingen voor aardappelen die nu voor vijftig procent bestaan uit suikerriet, flesjes voor vers geperst sinaasappelsap die nu worden gemaakt van vijftig procent gerecycled pet, biologische fairtrade bananen die alleen zijn voorzien van een banderol en de plastic pakbladen in de kratten met appels en peren die zijn vervangen door pakbladen van pulp.”

Kunt u aangeven met welk percentage de milieu-impact van verpakkingen door al deze maatregelen is teruggedrongen?
”Dit is lastig te meten. We weten wel dat we met het verminderen van verpakkingen stappen zetten, maar exacte cijfers hierover hebben we nog niet.”

Staan er bij Plus nog andere duurzame ambities voor dit jaar op stapel?
“We zetten al sinds 2010 voortdurend stappen op het gebied van duurzaamheid en gezondheid. Dit wordt opgemerkt en gewaardeerd door de consument. Ook dit jaar blijft het milieuvriendelijker en gezonder maken van ons assortiment een belangrijk speerpunt. Dat geldt ook voor minder en duurzamer verpakken. Daarnaast gaan we toe naar nog meer geïntegreerde communicatie over deze speerpunten. Dat is belangrijk, want zo zorgen we voor nog meer zichtbaarheid van onze inspanningen richting consumenten.”

Bron: Levensmiddelenkrant