Formules

ABN: Consumenten mijden liever winkelstraten in grote steden

AMERSFOORT – Onderzoek van ABN Amro en Q&A Research onder bijna 2.000 Nederlanders wijst uit dat consumenten winkelstraten in grote steden liever mijden. Boodschappen worden grotendeels nog in de fysieke winkel gedaan, maar een derde van de respondenten heeft in de afgelopen zes maanden wel eens boodschappen besteld via een webwinkel.

Ruby van Hooijdonk |

Ook wanneer alle beperkingen worden opgeheven gaan veel consumenten de winkelstraten in grote steden voorlopig liever mijden. Bijna één op de vijf Nederlanders gaat liever naar een lokale winkel. Hoewel de fysieke winkel nog steeds het favoriete verkoopkanaal is, zet de opmars van online winkels nog steeds voort, blijkt uit het onderzoek.

Boodschappen

In de categorie ‘Boodschappen’ is de voorkeur voor online oriënteren het laagste, namelijk 15 procent. Afgezien van de categorie ‘Boodschappen’ is binnen elke categorie de voorkeur voor oriënteren via internet in juli 2021  gestegen ten opzichte van januari. De fysieke winkel wordt het meeste bezocht; 6,3 procent van de totale supermarktomzet in 2020 is online gerealiseerd. Het voorgaande jaar was dit nog 4 procent.

‘Nieuw normaal’

Supermarkten en andere voedselaanbieders moeten volgens het rapport blijven investeren in het onlinekanaal om voornamelijk jongeren te behouden. Momenteel wordt 75 procent van alle onlineboodschappen bij de reguliere supermarkten gedaan, 20 procent bij ‘zuivere onlinesupermarkten’, zoals Crisp en Picnic. 19 procent van de ondervraagden bestelt bij maaltijdbox-aanbieders en 3 procent heeft gebruik gemaakt van flitsbezorgers zoals Gorillas en Getir.

Bron: Levensmiddelenkrant

pad-winkelpad-pasta-ah-albert-heijn-bouwens.jpg