Formules

AH ziet zelfscannen en app-gebruik verdriedubbelen

ZAANDAM – Albert Heijn zegt een verdriedubbeling te zien in het gebruik van zelfscannen en de AH app. Dat laat de organisatie weten in het duurzaamheidsverslag over 2020.

Juan Kort |

De formule zette vorig jaar naar eigen zeggen grote stappen op het gebied van gezondheid en duurzaamheid. Algemeen directeur Marit van Egmond: “De behoefte en verwachtingen van onze klanten veranderden sneller dan ooit, en dat lijkt blijvend. Aandacht voor gezondheid en vraag naar digitale hulpmiddelen en technologie voor meer gemak wordt belangrijker. Ook zijn er grote verschuivingen op het gebied van eten en drinken.” Volgens van Egmond was 2020 daarom een uitdagend jaar. “De wens van klanten veranderde snel naar meer groente en fruit en naar producten van dichtbij.”

Aandachtsgebieden
De grootgrutter richt zich met zijn duurzaamheidsbeleid op vijf belangrijke aandachtsgebieden: een gezondere leefstijl, betere ketens, minder voedselverspilling, beter verpakken en beter voor het klimaat. In het verslag staan alle stappen die de organisatie in 2020 heeft gezet op gebied van duurzaamheid.

Mijlpalen
Zo is te lezen dat Albert Heijn al meer dan vijf jaar bezig is om de eigen merk producten gezonder te maken. In 2020 betekende dit ruim 146 miljoen minder suikerklontjes, 65.000 kg. minder zout en 366.000 kg. minder verzadigd vet. Ook het aantal gebruikte verpakkingen is gereduceerd met 3,6 procent, dat scheelt 2.700.000 kg. Hiernaast staat er vermeld dat ze de gemiddelde CO2-uitstoot per thuisbezorging met 20 procent hebben verlaagd ten opzichte van 2019. De supermarktketen zegt verder vooruit te kijken op gebied van klimaat, verpakkingen en ketens.

Bron: Levensmiddelenkrant

ah-duurzaam.png