Albert Heijn verduurzaamt zuivelschap

ZAANDAM – Albert Heijn breidt het ‘Beter voor Koe, Natuur en Boer’-programma uit, waar inmiddels 300 melkveehouders exclusief duurzame melk voor Albert Heijn leveren. Het aantal zuivelproducten én het aantal melkveehouders waarmee wordt samengewerkt, wordt uitgebreid. Tegelijkertijd riep de onafhankelijke voorlichtingsorganisatie Milieu Centraal het logo van het ‘Beter voor Koe, Natuur en Boer’-programma uit tot Top bedrijfslogo.

Om beter eten breder bereikbaar te maken, werkt Albert Heijn aan een groot assortiment betaalbare, verse, gemakkelijke en duurzame producten. Door de samenwerking binnen het ‘Beter voor Koe, Natuur en Boer’-programma kan Albert Heijn consumenten exact vertellen van welke boeren en telers de producten komen, wie erbij betrokken zijn en wat ermee is gebeurd.

Het aantal melkveehouders dat binnen dit programma werkt, is met 10 procent toegenomen tot ongeveer 300 Nederlandse boeren die melk verwerken tot Albert Heijn-producten met het ‘Beter voor Koe, Natuur en Boer’-logo.

Directeur vers Constantijn Ninck Blok wijst op het belang van de persoonlijke band tussen Albert Heijn en zijn leveranciers. "De boeren die meedoen aan het ‘Beter voor Koe, Natuur en Boer’-programma kennen wij één voor één en wij maken gezamenlijk afspraken over onze samenwerking. Voor de extra inspanningen krijgen de melkveehouders in het programma een premie van 5 cent per liter, bovenop de prijs van weidemelk. Door deze unieke samenwerking kunnen wij als Albert Heijn een duurzamere en transparante productieketen voor Nederlandse zuivelproducten realiseren."

Het bredere programma zorgt ook voor een breder zuivelassortiment. Onder meer AH Griekse stijl yoghurt, AH halfvolle en AH volle melk en Zaanlander belegen en oude kaas konden worden toegevoegd. Hierdoor komt het assortiment op 76 AH Hollandse zuivelproducten.

Bron: Levensmiddelenkrant