AH focust op mensenrechten | Levensmiddelenkrant

Nederlands grootste supermarktketen voert nieuw beleid in mensenrechten en duurzaamheid

AH focust op mensenrechten

AMSTERDAM – Albert Heijn wil dat klanten met een gerust hart boodschappen kunnen doen. We verkopen ruim 11.000 huismerkproducten en meer dan 46.000 levensmiddelen in totaal. Deze producten worden vaak in Nederland, maar ook op veel verschillende plekken in de wereld geproduceerd en geteeld. Dit brengt verantwoordelijkheid met zich mee ten aanzien van alle werkzame mensen in onze keten, dierenwelzijn en milieu.

Dit zegt woordvoerder Ronald van der Aart over het nieuwe beleid op het gebied van mensenrechten en duurzaamheid, dat Albert Heijn vorige week introduceerde. De aankondiging hiervan volgde naar aanleiding van de zogeheten Behind the Barcodes-campagne van Oxfam Novib. In samenwerking met supermarktketens wil Oxfam Novib met de Behind the Barcodes-campagne een einde maken aan de mensenrechtenschendingen en de duurzaamheidsproblemen die schuilgaan achter de barcodes van producten in het schap.

Eerste super
Albert Heijn is volgens Oxfam Novib de eerste supermarkt ter wereld die vergaande toezeggingen doet als reactie op de campagne. In het kader hiervan vertelt de organisatie wat supermarkten allemaal kunnen doen om de uitbuiting van arbeiders in ontwikkelingslanden te helpen oplossen. In Nederland focust zij zich hierbij op de vijf grootste supermarktketens Albert Heijn, Jumbo, Lidl, Aldi en Plus. Oxfam Novib is inmiddels ook in gesprek met Jumbo over stappen op het gebied van mensenrechten en duurzaamheid.  “We willen onze nationale en internationale ketens kennen en zo proactief mogelijk vraagstukken en risico’s op het gebied van mensenrechten en milieu kunnen identificeren en aanpakken”, vertelt Van der Aart over AH’s nieuwe beleid. “We hebben meer controle en kunnen sneller veranderingen doorvoeren in onze huismerkproducten. Daarom begint onze due diligence-aanpak op deze terreinen hiermee. We zullen in de toekomst ook in gesprek gaan met alle andere partijen die producten aan ons leveren. Met deze stappen borduren we voort op bestaand beleid van ons moederbedrijf Ahold Delhaize, dat momenteel een global due diligence uitvoert bij alle merken. Later dit jaar worden de resultaten hiervan bekendgemaakt.”

Bron: Levensmiddelenkrant