Column: Folders-inside | Levensmiddelenkrant

Column: Folders-inside

De zoekmachine Google is met afstand de grootste aanjager van verkeer van reclamefolders online. De gemiddelde Nederlander googelt erop los om folders en aanbiedingen van haar favoriete winkel te vinden.

De supermarkt-folder is met grote afstand de populairste folder en zorgt voor miljoenen zoekopdrachten per dag. Het aantal zoekopdrachten groeit hard, de gebruiker steeds weer op zoek naar ‘Dirk aanbiedingen’, ‘Jumbo-folder’ of andere acties om voordelig uit te zijn.

De trend in deze wereld gaat meer richting online ten koste van de papieren folder. Mensen ervaren steeds meer het gemak, de keuze en de snelheid van online. Wat je niet moet vergeten is dat wat je offline ziet ook online plaatsvindt; mensen vinden het heerlijk om naar aanbiedingen te zoeken, te vergelijken, inspiratie op te doen en het geeft zelfs een stukje ontspanning.

Ook voor ons platform Folderz.nl speelt Google een cruciale rol, omdat honderdduizenden bezoekers per maand hieruit worden gegenereerd. Elk weekend is er een interessant spel van positioneren met de juiste content op tijd online en precies daar staan in de resultaten dat de bezoeker je ziet en klikt.
Meer dan 50% van de bezoekers komt elke week terug, maar het is steeds weer een uitdaging om nieuwe bezoekers aan je te binden. Vandaag de dag hebben we een team van content en data-specialisten in dienst om de slag om de gebruiker aan te gaan. Alles draait om positie en content, resulterend in per supermarkt tienduizenden kliks meer of minder per dag. Het meeste interessant zijn de profielen en patronen die hierdoor ontstaan en ons steeds meer vertellen over de handel en wandel van de consument.

Alles valt en staat wel bij de grillen van Google en hoe de algoritmes precies werken weten we niet. Wat we wel weten is dat Google er alles aan doet om zoveel mogelijk van de bezoeker te weten te komen en via hun eigen labels Youtube, Google Shopping en Google Maps in elk zoekresultaat sterk aanwezig te zijn. Menig rechtszaak heeft er al plaatsgevonden en Google heeft al twee keer meer dan plusminus 3 miljard euro moeten betalen vanwege hun dominante positie in haar eigen zoekmachine.

Google wil je te vriend houden maar weten ze niet te veel? Ze vergaren zoveel gebruikersdata om steeds beter te kunnen voorspellen wat mensen beweegt en interesseert. Staan er straks ook folder resultaten van Google tussen de zoekresultaten? Wat vind jij hiervan en wil je meer weten over de data die wij verzamelen en toepassen voor jouw winkel? Laat het me weten!

Niels Duijvestijn
Managing director Folderz.nl