Column: Run Baby Run | Levensmiddelenkrant

Column: Run Baby Run

De wat ouderen onder ons zullen bij deze titel denken aan het nummer van de Amerikaanse zangeres Sheryl Crow uit 1993. De jongeren zullen denken aan de dagdagelijkse praktijk. Want daar zijn we goed in. 

De hele dag rennen. Van vergadering naar vergadering. Van meeting hier naar meeting daar. De pepernoten liggen in augustus alweer in de schappen en Pasen komt er zelfs al weer aan. Komend jaar gaan we het nog beter doen en dus gaan we met z’n allen er nog een tandje bijzetten. Tijd voor reflectie pakken we nauwelijks. Een paar dagen écht kijken wat we gaan veranderen en verbeteren schiet er bij in. ‘Gewoon harder lopen met z’n allen’ is het devies. En als we die tijd wél pakken en maandagochtend weer terug op kantoor komen, zijn we het snel weer vergeten. De dagelijkse 150 mailtjes en de vergaderingen dienen weer afgewerkt te worden, dus voor de verbeterplannen is geen ruimte.

Ik zie het zo mooi bij ondernemers die te laat denken aan hun eigen toekomstplannen. Vaak staan ze pas stil bij het eind van hun carrière als het te laat is. Er is niets mis mee om daar in een vroegtijdig stadium over na te denken. Je hoeft daarvoor echt niet te wachten tot je 79 jaar bent. Wanneer wil ik zelf stoppen? Op welke manier ga ik dat doen? Gewoon doorgeven aan mijn kinderen – ik heb ooit van iemand geleerd dat ondernemen niet erfelijk is – of verkopen? In één keer de boel verkopen of nog een paar jaar aanblijven en ondertussen de zuurverdiende centjes binnen hebben? Moeilijke vraagstukken, als je het mij vraagt. En daarom reden temeer om er elk jaar eens goed voor te gaan zitten. Er is ontzettend veel geld in de markt en veel mensen die dat geld willen investeren in bedrijven. Doe er als ondernemer je voordeel mee!

Eigenlijk geldt hetzelfde voor werknemers. Pak eens rustig de tijd om te bekijken wat je nu eigenlijk aan het doen bent. Ben je nog steeds happy? Vind je het bedrijf nog wel zo leuk als toen je begon?  Hoe je de dingen waar je goed in bent? De arbeidsmarkt is ongekend krap en iedereen staat te springen om goede mensen. Dan is het toch zonde om niet lekker in je vel te zitten en je tijd te verdoen.

Run Baby Run, maar bepaal zelf wel waar naartoe!

Rob van Herpen is eigenaar van CaminoR Advies B.V. en auteur van ‘Lekker zakendoen’.