Coop vernieuwt brood- en agf-afdeling | Levensmiddelenkrant

‘We denken vanuit eetmomenten in plaats van productgroepen’

Coop vernieuwt brood- en agf-afdeling

VELP - Coop heeft vorige week op de eindejaarsbeurs aan haar ondernemers de vernieuwingen voor de komende tijd gepresenteerd. “De consument stelt zichzelf dagelijks dezelfde vraag: wat eten we vanavond?”, vertelt Gerard Koning, commercieel directeur bij Coop. “We spelen daarop in door te focussen op eetmomenten.”

Op de eindejaarsbeurs krijgt Levensmiddelenkrant een rondleiding langs de vernieuwingen die Coop in petto heeft voor eind dit jaar en begin 2020. “De beurs is ingedeeld per eetmoment; ontbijt en lunch, high tea, borrel, diner en non-food. We zien namelijk steeds vaker dat de consument in momenten denkt. Wij proberen daar als supermarkt op in te spelen door productgroepen bij elkaar te presenteren. Daarbij kun je denken aan niet-gekoeld broodbeleg bij de broodafdeling. Dat hoort bij elkaar”, vertelt Koning. In het midden van de beurs is een ontmoetingsplein dat geheel in het teken staat van kerst, met kraampjes die appelbeignets, poffertjes en warme dranken verkopen. Van daaruit zijn alle eetmomenten bereikbaar waar leveranciers hun producten presenteren aan ondernemers en Coop toelichting geeft over de vernieuwde brood-en agf-afdeling.

Ambacht
De bakkersafdeling krijgt een totale metamorfose begin 2020. “We testen momenteel het nieuwe concept bij drie winkels in Velp, Groesbeek en Gouda. De grootste verandering is dat we het kleinbrood naar voren hebben gehaald en presenteren op een eiland”, vertelt Anne Klein Nagelvoort, formulemanager bij Coop. “De categorie kleinbrood neemt de afgelopen jaren fors toe, zowel in verkoop als in assortiment. We zijn tot nu toe tevreden met de pilots die lopen en de resultaten laten zien dat deze indeling de verkoop stimuleert. Er loopt een consumentenonderzoek en binnenkort starten we een onderzoek onder de medewerkers. Met het nieuwe meubel is er voldoende ruimte en kan de groter wordende productgroep beter worden gepresenteerd.”
De broodafdeling is bij Coop altijd achter in de winkel te vinden en de grote broden worden in het nieuwe concept tegen de wand geplaatst. “Op die manier heb je in het hart van de afdeling de ambachtelijke broodjes en het gebak, met daarachter de broden die de consument altijd weet te vinden. In de wand maken we ons eigen Molenbrood tot echte held. Het eiland dient tevens als inspiratie en daar worden meubels bij geplaatst die een oplossing bieden voor het moment. Daar kunnen we bijvoorbeeld koffiebonen of broodbeleg plaatsen”, vervolgt Klein Nagelvoort. Tegen de wand is tevens ruimte gemaakt voor alle actieproducten, zodat de consument deze makkelijk kan terugvinden. Het concept wordt naar alle waarschijnlijkheid begin 2020 uitgerold.

Inspiratie
Een andere categorie die door Coop wordt aangepakt, is de agf-afdeling. “Vers is ontzettend belangrijk voor de consument en we zien dat het vaak lastig is om te bepalen wat er ’s avonds op tafel staat”, vertelt Koning. “Aan het begin van de winkel gaan we een meubel plaatsen om de klant hierbij te helpen. Dit bestaat uit twee segmenten: gekoeld en niet-gekoeld. We hebben hierin ruimte gemaakt voor vier menusuggesties met een verse maaltijd uit de Keuken van Coop, een maaltijdpakket met daarin versproducten die in ons eigen dc wordt samengesteld, een ‘wat eten we vandaag’-recept met de daarbij horende producten en ten slotte de populaire verspakketten.” Het recept wisselt wekelijks en de rest wordt per seizoen aangepast. “We zien een duidelijke vraag naar convenienceproducten en spelen daarop in door de consument direct bij binnenkomst te inspireren en te helpen met het samenstellen van een maaltijd. Daarnaast was er op de huidige agf-afdeling te weinig plek voor hard groeiende producten. We hebben aanpassingen gedaan aan het meubel, waardoor deze producten meer ruimte kunnen krijgen. Dat kan nu zowel in het schap als aan het hoofd van de meubels. Bovendien zijn onze herbruikbare zakjes nu prominent aanwezig op de winkelvloer, waardoor de consument sneller een duurzame keuze maakt”, vult Klein Nagelvoort aan. Op deze afdeling hebben de smaakmakers als uien, knoflook en rode peper eveneens meer ruimte gekregen, waardoor het volgens Klein Nagelvoort aantrekkelijker oogt in het schap. Ook op deze afdeling brengt Coop productgroepen samen die consumenten helpen om een maaltijd samen te stellen. “Verse en houdbare producten brengen we samen ter inspiratie.”

Chantal Janzen
Naast de eetmomenten is non-food een belangrijke pijler waar Coop zich op richt. “We zijn ooit begonnen met het wegzetten van partijhandel, maar inmiddels ontwikkelen we samen met onze partners ook non-foodproducten”, vertelt Stefan van den Burg, manager Partijhandel. “Met unieke concepten en producten onderscheiden we ons van andere formules. Denk bijvoorbeeld aan de nieuwe ondergoedlijn van Chantal Janzen of een elektrische fiets.” Op de eindejaarsbeurs worden producten gepresenteerd die in 2020 mogelijk op de markt komen of die afgelopen jaar werden verkocht. “We willen van winkels weten welke producten interessant zijn voor hun consumenten, dan kunnen we ons daar meer op focussen. Het gaat dan met name om non-foodproducten, want de helft van de omzet uit partijhandel betreft geen etenswaren”, stelt Van den Burg.
De beurs dient tevens als moment voor ondernemers om met leveranciers van Coop in gesprek te gaan. Partijen als Red Bull, AB InBev, Unox en Mars hebben een stand opgebouwd om de winkels te vertellen over hun nieuwe producten en plannen. “Dit is voor de meesten een dag vol inspiratie op het gebied van eetmomenten én welke fabrikanten daarin actief zijn”, aldus Koning.

Bron: Levensmiddelenkrant