UTRECHT – ProVeg Nederland komt met een petitie die oproept tot herziening van de huidige gehaktwetgeving. Vivera en De Vegetarische Slager zetten dit initiatief kracht bij met een campagne. Volgens hen draagt deze handhaving niet bij aan duidelijkheid, maar zorgt het alleen maar voor verwarring bij consumenten.
In de campagne wordt gevraagd om de petitie te tekenen en ‘gehak van de wet’ te maken. Dit heeft alles te maken met de recente eis van de NVWA tot het wijzigen van de naam ‘plantaardig gehakt’. Via de petitie willen de organisaties het gesprek over plantaardige regelgeving starten. Joey Cramer, operationeel directeur bij ProVeg Nederland: "Je maakt voedsel niet veiliger of gezonder door woorden te verbieden. De handhaving die we nu zien is gebaseerd op een stukje vleeswetgeving uit de jaren negentig, ooit bedoeld om de voedselveiligheid van dierlijk vlees te waarborgen, in een tijd waarin er nog nauwelijks plantaardig gehakt bestond. Die wetgeving past niet meer bij de huidige realiteit. Het belemmert de verduurzaming van ons voedselsysteem.”
Onzin
De campagne laat zien dat consumenten goed kunnen onderscheiden wat ze kopen. “Termen zoals ‘plantaardig gehakt’ zouden zogenaamd verwarrend zijn voor consumenten”, zegt Cramer. “Dat is onzin. Uit recent onderzoek bleek juist dat maar liefst 96% plantaardige termen zoals vegetarisch gehakt begrijpt. Plantaardig gehakt ligt inmiddels al dertig jaar herkenbaar in het schap - en toch wordt nu ineens gesteld dat de naam niet meer gebruikt mag worden. Hetzelfde geldt voor vegaburgers of vegaworsten die ook onder vuur liggen.” Willem van Weede, ceo van Vivera, voegt toe: “Door gesprekken te voeren met mensen op straat laten we op een luchtige manier zien dat een verplichte naamswijziging eerder verwarring oproept dan duidelijkheid.”
Alternatieve namen
Volgens Van Weede hebben Nederlanders gevraagd naar ideeën voor nieuwe namen voor plantaardig gehakt. “Hieruit kwamen termen als Vegakt, Rulle Rakkers en G*H@CKT. Deze nieuwe alternatieve namen testten we onder andere bij voorbijgangers voor het NVWA-gebouw in Utrecht om te laten zien hoe verwarrend ze in de praktijk kunnen uitpakken. Vivera ontwikkelde een videoanimatie aan de hand van de woordspeling 'Heel Holland Hakt' die duidelijk maakt dat gehakt een veelgebruikte term is in allerlei contexten. Juist nu steeds meer consumenten bewust kiezen voor duurzamere alternatieven, dreigt deze groeiende groep te worden gestraft door het afpakken van de naam die zij al jaren herkennen en begrijpen.”
Bron: Levensmiddelenkrant