Fabrikanten

Corona zorgt voor recordgroei A-merken

ZALTBOMMEL – De top honderd A-merken die in de supermarkt te koop zijn, hadden in 2020 een omzetstijging van 10,7 procent ten opzichte van 2019. De gezamenlijke jaaromzet van deze producten was vorig jaar € 9,9 miljard, zo maakt IRI bekend.

Juan Kort |

Hiermee zijn de honderd grootste A-merken samen goed voor 22,6 procent van de totale supermarktomzet. Overige merknamen groeiden met 8,2 procent in omzet. Dit betekent dat het afgelopen jaar A-merken aan aandeel gewonnen hebben ten opzichte van de huismerken, binnen de totale supermarktomzet. Uit onderzoek van IRI blijkt dat dit deels komt doordat houdbare en diepvriesproducten, waarin A-merken meer vertegenwoordigd zijn, relatief gezien meer zijn verkocht dan verse producten. Verse producten worden meer gerepresenteerd door huismerken.

Corona
Volgens het onderzoeksbureau is de grootste stijging ooit grotendeels door corona te danken. In coronajaar 2020 werd er vooral in het voorjaar gehamsterd op wc-papier, pasta, diepvriesproducten en geconserveerde middelen. Dit deed de omzet doen stijgen van vele brands als Page, Grand Italia en Unox. Ook had het thuiswerken positief effect op de omzet van handelsnamen in koffie. Douwe Egberts groeide bijvoorbeeld 11,5 procent in omzet. Tevens profiteerden merken als Verstegen, Galbani en Santa Maria van het feit dat mensen meer thuis kookten.

Bron: Levensmiddelenkrant

20181109_101545.jpg