Ekoplaza-huismerk eerder palmolievrij | Levensmiddelenkrant

Ekoplaza-huismerk eerder palmolievrij

VERGHEL – Ekoplaza ligt voor op schema met het palmolievrij maken van eigen producten. De bio-formule meldt dat huismerkproducten nu al 99 procent palmolievrij zijn, vijf maanden eerder dan gepland.

Het palmolievrij maken van eigen producten maakt deel uit van Ekoplaza’s langetermijnstrategie, waarin de gezondheid van de aarde in hoog vaandel staat, aldus de formule. Voor palmolieproductie moet veel bos worden gekapt, ten koste van de biodiversiteit in de desbetreffende gebieden. In april dit jaar maakte het World Resources Institute bekend dat in 2018 twaalf miljoen hectare bos is gekapt, omgerekend veertig voetbalvelden per minuut.

Tweesporenbeleid
Het gehele assortiment van Ekoplaza is niet palmolievrij, maar wel biologisch. Kwaliteitsmanager Steven IJzerman: “Bewust voeren we bij Ekoplaza een tweesporenbeleid voor palmolie: ons huismerk is palmolievrij, maar voor de rest van ons assortiment kiezen we voor 100% biologische duurzame palmolie.”

“Overschakelen op andere plantaardige oliën betekent namelijk niet per definitie dat er minder landbouwareaal nodig is”, vervolgt IJzerman. “Het betekent ook niet dat de ontbossing met alle consequenties voor biodiversiteit en het klimaat stopt. Daarom kiezen we voor de producten in onze winkels voor biologische palmolie, RSPO-gecertificeerd uit Zuid-Amerika. Als signaal naar producenten en leveranciers van palmolie aan de levensmiddelenindustrie hebben we in principe wel alle 300 producten van ons huismerk, uiteenlopend van koekjes, chips, chocola, saus, granola tot kant-en-klaar maaltijden het komend najaar volledig palmolievrij. We moeten alleen nog de etiketten van de laatste paar huismerkproducten aanpassen."

Bron: Levensmiddelenkrant

Lees meer over de koers van Ekoplaza in ons interview met algemeen directeur Erik Does: ‘Ekoplaza maakt keuzes niet voor winstmaximalisatie’