‘Ekoplaza maakt keuzes niet voor winstmaximalisatie' | Levensmiddelenkrant

Ekoplaza kan beter zijn plek vinden in huidige retailbranche

‘Ekoplaza maakt keuzes niet voor winstmaximalisatie'

VEGHEL – Ekoplaza groeit dit jaar flink in aantal vestigingen door de overname van de Natuurwinkel. Het moederbedrijf van de biologische supermarktketen, Natudis-Udea, heeft dit bedrijf overgenomen, wat past in de strategie van het bedrijf voor verdere consolidatie in de bio-branche. De komende jaren ligt de focus vooral op het bij elkaar brengen van het hoofdkantoor en het distributiecentrum. Eind 2020 komt alles onder één dak in een nieuwbouwpand.

Ekoplaza krijgt er niet alleen meer winkels bij, maar ook op het gebied van inkoop biedt het een hoop voordelen. Dat vertelt algemeen directeur Erik Does in een interview met Levensmiddelenkrant. Hij doet uit de doeken hoe het gaat met de formule en waar de ambities liggen van het groeiende bedrijf.

Hoe gaat het anno 2019 met Ekoplaza?
“Het gaat hartstikke goed. We merken dat Ekoplaza de laatste jaren steeds meer zijn plek kan vinden in de branche. Consumenten vinden biologisch eten steeds belangrijker en daarnaast groeit het aanbod bio-producten, zowel in de supermarkt als online. Bovendien hebben wij in 2014 besloten om een volledig biologisch assortiment te voeren. Als we kijken naar de omzet, dan hebben we een beperkte autonome groei, maar komend jaar groeien we fors in het aantal winkels. Eind dit jaar hebben we 90 vestigingen door het hele land. Dat komt voort uit de overname van de Natuurwinkel, eind vorig jaar.”

Hoe gaat het met de ombouw van de Natuurwinkel naar Ekoplaza?
“Dat verloopt voorspoedig. Udea gaat de Natuurwinkel niet nader ondersteunen, want als kleine speler in de markt is het onmogelijk om meerdere formules te voeren. Dat betekent voor de medewerkers dat zij verder gaan onder een andere naam, en dat gaat hartstikke goed. De teams kunnen prima samenwerken en dat komt mede door een sociaal plan dat vooraf is opgesteld. In goed overleg zijn de bedrijven samengegaan en we brengen het beste van elkaar samen. Dit betekent wel dat er water bij de wijn moet, zoals het saneren van 2500 producten. Al met al zorgt deze overname voor meer schaalgrootte in de bio-branche. Het verzorgingsgebied is namelijk fors toegenomen, waardoor we meer het jongere en grotere publiek kunnen bereiken. We hebben daarnaast een grotere customer journey en meer te bieden als versmarkt. Ekoplaza heeft meer dekking en dat komt ook de consument ten goede. De inkoop kan groter worden aangepakt, waardoor we schaalgrootte kunnen realiseren. Daarmee wordt de kwaliteit beter en kunnen we mogelijk prijzen verlagen.”

U vertelt dat Ekoplaza sinds 2014 alleen nog biologische producten in het assortiment heeft. Vanwaar die keuze?
“Met een 100 procent biologisch assortiment zetten we echt een statement neer. De consument hoeft niet meer op het etiket te kijken, maar weet dat wij alleen biologische producten in het schap hebben. We maken geen uitzonderingen, want dan wijken we af van ons specialisme. We hebben hierdoor wel afscheid moeten nemen van omzet, maar als je je wilt onderscheiden, moet je keuzes maken. Als ik terugkijk op de afgelopen jaren zijn we er sterker uitgekomen en hebben we de omzet op peil gehouden. Dat hebben we tevens te danken aan de franchisers die vertrouwen hebben in de beslissingen die wij maken. Zij willen transparant zijn naar de klant, zodat die niet wordt belazerd. We hebben wel veel alternatieven moeten zoeken voor producten, maar daarover zijn we in gesprek gegaan met leveranciers. Die staan open voor verandering, want zij zien een verschuiving in de behoeften van de consument. Een nieuwe keuze die Ekoplaza heeft gemaakt is om de huismerkproducten volledig palmolievrij te maken.

Welke trends ziet u momenteel in de branche?
“De consument is veel bewuster met vlees bezig. Er wordt een keer minder vlees gegeten in de week en vaker gekozen voor vis of vegetarisch. Daarnaast is duurzaamheid belangrijk en met name plastic krijgt veel aandacht. Bij Ekoplaza wordt het brood verpakt in plasticvrije zakken en inmiddels hebben we deze voor de derde keer herontwikkeld, want deze manier van verpakken blijft stiekem nog te duur en kwetsbaar. We zijn de kleinste supermarkt en hebben het minste geld. Toch maken we keuzes vanuit onze visie en niet voor winstmaximalisatie. De grootste ontwikkeling van de laatste jaren is dat consumenten stilstaan bij gezonde, duurzame voeding en openstaan voor vernieuwing.”

Het aanbod bio-producten in supermarkten neemt toe en fabrikanten komen steeds vaker met een biologische variant op de markt. Hoe kijkt u naar deze ontwikkeling?
“Dit zie ik als een hulpmiddel om meer acceptatie bij de consument te creëren en waardering te krijgen voor biologisch. De markt voor deze producten wordt groter en het aanbod groeit fors. Alleen is het de vraag hoe je bestaansrecht opbouwt en daarvoor moet je je onderscheiden. De kracht van Ekoplaza zit in onze visie en het streven naar een betere wereld."

Waar liggen nog kansen voor Ekoplaza?
“Als we groter worden, hebben we een naamsbekendheid die als goede basis fungeert om verder te groeien. We hopen dan wat meer geld te hebben, zodat we een grotere groep klanten kunnen bereiken en bedienen. Daarnaast hebben we door de overname van de Natuurwinkel ook de groothandel Natudis onder onze hoede gekregen. We willen de formule en groothandel verder ontwikkelen, zodat we sterk in de markt staan. We zijn momenteel bezig met de bouw van een nieuw pand waar zowel het hoofdkantoor als het distributiecentrum wordt ondergebracht. Eind 2020 moeten we allemaal onder één dak zitten.”

Welke rol spelen online en thuisbezorging van boodschappen bij uw bedrijf?
“We doen aan thuisbezorging en hebben daarbij landelijke dekking vanwege onze samenwerking met PostNL. Een groot deel van onze franchisers pakt dit zelf op en heeft een eigen bezorgdienst. Het is voor klanten mogelijk om hun boodschappen op te halen in een van onze filialen of bij circa 50 afhaalpunten door het hele land. Iedere formule is momenteel met dit onderwerp bezig en het is altijd afwegen of je mee moet gaan in deze ontwikkeling of niet. Wij zijn van mening dat je meer klanten realiseert met een onlinedienst. In feite doen we het erbij, omdat het gemak is voor de klant. Het is een forse investering, maar het is een service die de consument waardeert."

Is er de ambitie om Ekoplaza uit te rollen naar het buitenland?
“We hebben nu alleen nog winkels in Nederland, maar we focussen ons op de Benelux. We denken nog over vestigingen in het buitenland. Ik sluit niet uit dat dit op termijn gaat gebeuren, maar momenteel hebben we geen concrete plannen. De markt in België is bijvoorbeeld heel anders. Een uitgebreid onderzoek is dan vereist, voordat we daadwerkelijk de grens overstappen. Met de overname van Biofresh hebben we wel de vestigingen van het Belgische Orign’O erbij gekregen. ”

Wat houdt de campagne Boordevol Blije Boodschappen in?
“We zijn bekend als biologische en duurzame supermarkt, wat in onze communicatie-uitingen ook naar voren komt. De consument is klaar met negatieve berichtgeving over hoeveel plastic er in de zee ligt en wat alle uitlaatgassen doen met het milieu. Ze zien liever op een positieve manier hoe zij kunnen bijdragen aan een betere wereld. Boordevol Blije Boodschappen houdt in dat we op een leuke manier een boodschap willen meegeven aan de klant hoe zij kunnen meewerken aan een betere wereld. Met de producten van Ekoplaza zetten consumenten al een stap in de goede richting, want ze doen dan ‘blije boodschappen’, zoals wij dat noemen.”

Biofresh Belgium
Het moederbedrijf van Ekoplaza, Udea, gaat met terugwerkende kracht per 1 januari van dit jaar fuseren met Biofresh Belgium. Door het samengaan ontstaat volgens beide partijen een speler in de Benelux die in staat is de uitdagingen en kansen die de biologische markt biedt, aan te gaan. “Hoewel de overname van Natudis van september vorig jaar nog halverwege de integratie is, past deze samenwerking perfect in onze visie om met gelijkgestemde bedrijven schaalgrootte te realiseren. We hebben niet voor niets gesteld dat we na de fusie verdere consolidatie verwachten. De wederzijdse overtuiging dat het beter is Hagor, de Belgische tak van Natudis, in Biofresh Belgium te integreren in een tijd dat biologische levensmiddelen steeds breder verkrijgbaar zijn, heeft ervoor gezorgd dat de onderhandelingen snel, in goede sfeer en zonder veel adviseurs zijn afgerond”, vertelt Erik Does, algemeen directeur bij Udea. Zijn compagnon Erik-Jan van den Brink, commercieel directeur Udea, vult aan: “In zowel Nederland als België kunnen we als marktleiders direct voordeel halen in ICT, logistiek en assortiment. De ervaring van de overname van Natudis kunnen we direct weer gebruiken om de positie van de specialist in biologische levensmiddelen te versterken. Voor leveranciers is het prettig op grotere schaal te kunnen produceren. Het is voor ons prettig een partner te hebben die de Belgische markt kent en vice versa geldt dat eveneens.”

 

Bron: Levensmiddelenkrant