Formules

‘Verduurzaming mogelijk door relatie met leveranciers’

ALPHEN AAN DEN RIJN - Hoogvliet heeft een ambitieus doel: daar waar mogelijk plastic vervangen door een duurzaam alternatief. En dat mag niet ten koste gaan van de houdbaarheid en kwaliteit van een product. Een uitdaging die Ed van Venrooij, category manager aardappelen, groente en fruit, met beide handen aangrijpt.

Lisa van der Linden |

Hoogvliet heeft onlangs duurzame verpakkingen geïntroduceerd op de agf-afdeling. De verpakking van de biologische snoeptomaten en het netje om de biologische citroenen hebben een metamorfose ondergaan waarbij geen plastic is gebruikt. De formule doet er naar eigen zeggen alles aan om de welbekende plastic soup te verminderen en draagt haar steentje bij aan een betere wereld voor de mens en natuur. In een interview met Levensmiddelenkrant vertellen Van Venrooij en Anneke van Kempen, marketing manager bij Hoogvliet, over de duurzame stappen die de supermarktformule de afgelopen jaren heeft gezet en wat er nog op de planning staat voor de komende periode.

Hoogvliet wil de hoeveelheid verpakkingen fors terugdringen of vervangen door een duurzame variant. Hoe pakken jullie dit aan?

Van Kempen: “Hoogvliet heeft een MVO-beleid waarin vijf pijlers zijn opgenomen die goed in kaart brengen waar wij als supermarktformule de komende jaren aan werken. Het gaat dan om de pijlers: medewerkers, gezondheid, duurzame handel, klimaat en lokale betrokkenheid.”

We vinden het belangrijk om te denken aan de toekomst voor de mens en haar omgeving. Een van de doelstellingen is het verduurzamen van verpakkingsmaterialen. Dat doen we in samenwerking met branchevereniging CBL en onze inkooporganisatie Superunie. In 2018 heeft Hoogvliet deelgenomen aan het opstellen van een nieuw meerjarenplan. Samen met het Kennisinstituut Duurzaam Verpakken, CBL en de Federatie Nederlandse Levensmiddelenindustrie (FNLI) hebben we geformuleerd dat we zo min mogelijk verpakking gebruiken, zo veel mogelijk verpakkingsmateriaal recyclebaar maken en deze daadwerkelijk opnieuw gebruiken. Belangrijk hierbij is dat het geen invloed mag hebben op de voedselveiligheid, kwaliteit van producten of voor derving mag zorgen.”

Van Venrooij: “Die samenwerkingsverbanden zijn ontzettend belangrijk en datzelfde geldt ook voor het contact met leveranciers. Een goede relatie met hen maakt verduurzaming mogelijk; we kunnen het immers niet alleen. Bovendien staat duurzaamheid bij iedere producent en leverancier hoog op de agenda, want zij willen hun verantwoording nemen.”

Onlangs hebben we nieuwe verpakkingen voor de biologische snoeptomaten en citroenen geïntroduceerd die volledig composteerbaar zijn. Het gaat vooralsnog om verpakkingen van biologische producten, want we merken dat de consument daarvan bereid is om er meer voor te betalen. Toch houden we de kosten laag, want het nieuwe netje om de citroenen heeft ons bijvoorbeeld niets extra’s gekost ten opzichte van de vorige. Als we deze duurzame stap nu bij reguliere producten zouden zetten, prijzen we onszelf de markt uit.”

Het uitgangspunt bij Hoogvliet is dat we plastic op de agf-afdeling weglaten daar waar mogelijk, zonder dat het invloed heeft op de verkoopcijfers en met zo min mogelijk derving. Een tijd terug hebben we een test gedaan met paprika’s zonder plastic verpakking. Daarvan is 20 procent de afvalbak in gegaan, omdat de kwaliteit snel afnam. Het is een afweging die moet worden gemaakt: minder plastic en een korte houdbaarheidstijd of een dun laagje plastic en langer genieten van een product.”

Wat zijn de voor- en nadelen van de nieuwe verpakkingen?

Van Venrooij: “Het grootste voordeel is natuurlijk dat we werken aan minder plastic in de wereld. Dat is de belangrijkste reden geweest om hiermee aan de slag te gaan. Een nadeel is dat de biologische snoeptomaten nu verpakt zijn in een minder transparante beker. We merken dat de consument dat lastig vindt, want die wil graag zien wat ze koopt.”

De reguliere snoeptomaten worden nog steeds verkocht in plastic emmers, maar dat zijn in mijn ogen de grootste boosdoeners als het gaat om plastic soup. Het is veel én dik plastic. Daar willen wij bij Hoogvliet vanaf, maar voor niet-biologische producten is het nog lastig om het voor de consument aantrekkelijk te houden. Als we kijken naar deze plastic emmer, dan zal de prijs met een aantal centen omhoog gaan als we verduurzamen. De consument is bereid om meer te betalen voor een biologische product, maar het moet wel reëel blijven.”

Van Kempen: “Het is de mindset van klanten die we moeten beïnvloeden door meer informatie te geven over bijvoorbeeld herkomst en houdbaarheid. Dat geldt ook voor de broodafdeling, waar consumenten regelmatig om een plastic zak vragen zodat ze hun brood, dat verpakt is in een papieren zak, kunnen invriezen. Wat velen niet weten is dat deze papieren zak prima kan worden ingevroren. Het staat op de verpakking, maar het ontbreekt aan kennis bij de consument. Samen met onze medewerkers willen we de consument meer informatie meegeven over hoe producten het langst lekker blijven. Dit gaan we in de hele winkel doen.”

Hoe gaan jullie deze kennis meegeven aan de consument?

Van Venrooij: “Op korte termijn wordt het assortiment tomaten op een nieuwe manier gepresenteerd, waarbij de consument wordt geïnformeerd over de diverse soorten tomaten. Welke gebruik je voor een pastasaus? Wat zijn de beste tomaten voor in een salade? En hoe bewaar ik de tomaten zodat ze hun volle, zoete smaak behouden? Het zijn vragen die we willen beantwoorden. Er zijn namelijk nog tal van consumenten die tomaten in de koelkast bewaren, terwijl de smaak dan snel verdwijnt.”

Ik zeg altijd: een product dat uit een warm land of uit een warme kas komt, moet buiten de koelkast worden bewaard. Dan zijn de smaken het allerlekkerst. Met de vernieuwde tomatenlijn hebben we natuurlijk rekening gehouden met de hoeveelheid plastic die we gebruiken. Ik kan al verklappen dat we op jaarbasis 26.000 kilo plastic besparen met deze productgroep. We gaan veel meer gebruikmaken van kartonnen verpakkingen.”

Van Kempen: “Meer informatie op de winkelvloer is een van onze doelen van dit jaar, dus dat zal hopelijk zo snel als mogelijk te zien zijn in de supermarkten. Het is een manier van de consument opvoeden.”

Van Venrooij: “Wat we tot nu toe doen is het geven van adviezen met recepten bij bepaalde seizoensproducten, zoals asperges. Daarnaast zetten we graag vakmensen in om de consument te enthousiasmeren over producten. Onlangs hadden we in diverse winkels een aspergeschilmachine met daarbij een teler die vol passie vertelde over het witte goud. Een van onze vestigingen in Alphen aan den Rijn verkocht die dag 24 kisten asperges, terwijl dit er op een gemiddelde dag 6 tot 7 zijn. Beleving en informatie maakt echt het verschil.”

Even terug naar de reductie van verpakkingen: is het mogelijk om op termijn alle groenten en fruit onverpakt te verkopen?

Van Venrooij: “Nee, er blijven altijd producten die een verpakking nodig hebben, zodat we de kwaliteit en houdbaarheid kunnen garanderen. Sla en paprika zijn daar voorbeelden van. Als we alle groenten en fruit onverpakt aanbieden, hebben we te veel kwaliteitsverlies en neemt derving toe. Daar waar mogelijk vervangen we plastic en dat is een uitdaging die ons en leveranciers iedere dag bezighoudt.”

Het thema duurzaamheid staat bij ieder bedrijf hoog op de agenda en we ontkomen er niet aan om stappen te nemen richting een betere wereld. In 2017 zijn we gestart met natural branding op avocado’s en gemberwortel. Dit is een techniek waarbij met een laser heel licht een keurmerk wordt gebrand in de schil. Hiermee is inmiddels 70.000 kilo plastic bespaard. Momenteel loopt er een test met komkommers, om te kijken of dat een volgende stap kan zijn met natural branding.”

Wat doet Hoogvliet nog meer op duurzaamheidsgebied?

Van Kempen: “We gaan brood van gisteren aanbieden voor een lagere prijs, zodat dit niet wordt weggegooid. Of dit brood gaat opnieuw de productie in voor andere doeleinden. Hiermee verlagen we tevens onze footprint, want elke dag komt het brood dagvers binnen in de filialen en aan het eind van de dag wordt dit teruggehaald naar ons distributiecentrum. Brood van de dag ervoor is nog hartstikke lekker en na een paar dagen kan het worden gebruikt om tosti’s van te maken. Dit concept hebben we eerst zes weken getest in diverse winkels en het is zo’n groot succes dat we nu beginnen met de uitrol naar alle supermarkten.”

Een andere pilot is het hergebruik van plastic tasjes. In de winkels in Wageningen en in Den Haag aan de Theresiastraat kunnen consumenten hun plastic tasjes inleveren en er eentje pakken als ze er zelf één nodig hebben. Als dit aanslaat gaan we beoordelen of we dit verder willen uitrollen.”

Bron: Levensmiddelenkrant

 

hoogvliet.jpg