IMG_20251023_123754.jpg Een van de claims die zal verdwijnen. Foto: Gerard van Oosbree

Unilever stopt met 'vage' duurzaamheidsclaims

DEN HAAG – Voedingsmiddelenreus Unilever stopt met het doen van 'vage' duurzaamheidsclaims op de verpakkingen. Het bedrijf doet dit na contact te hebben gehad met de Autoriteit Consument & Markt (ACM), die toezicht houdt op deze claims.

Redactie |

De ACM zocht contact met Unilever na een verzoek van de Consumentenbond. De bond vroeg de ACM op te treden tegen de in hun ogen misleidende duurzaamheidsclaims op verpakkingen van diverse producten. Claims als 'duurzaam geteelde pinda’s', 'duurzaam verbouwde groenten' of 'duurzame verpakking' werden gebruikt zonder dat daar feitelijk bewijs voor werd geleverd. Hiermee overtreedt Unilever de leidraad van de ACM voor duurzaamheidsclaims.

Aanpassen
Unilever heeft aangegeven te stoppen met de claims en de verpakkingen aan te passen. Volgens de ACM betekent dit dat het bedrijf de meeste verpakkingen vanaf 1 januari 2026 heeft aangepast. Consumenten kunnen na 1 januari nog wel oude verpakkingen in de winkel tegenkomen, omdat supermarkten hun voorraden opmaken. De ACM blijft met Unilever in gesprek over de manier waarop het bedrijf kan communiceren over hun duurzaamheidsprogramma’s.

Edwin van Houten, directeur Consumenten van de ACM: “Eerder kondigden wij onderzoek aan naar de duurzaamheidsclaims in de levensmiddelensector. Nadat de Consumentenbond met haar oproep kwam, hebben wij contact gezocht met Unilever. Wij zijn blij dat het bedrijf stopt met vage en algemene duurzaamheidsclaims die onduidelijk zijn voor consumenten. De ACM juicht het toe dat bedrijven verduurzamen en daarover eerlijk communiceren.”

De Consumentenbond zegt in een reactie aan Levensmiddelenkrant blij te zijn met het ingrijpen van de ACM en het voornemen van Unilever de verpakkingen aan te passen. “Het is een mooi succes voor ons en de consument in het algemeen. Wij blijven de vinger aan de pols houden”, aldus de woordvoerder van de bond.

Bron: Levensmiddelenkrant