Fabrikanten

Het vinkje verdwijnt van verpakkingen

DEN HAAG- Fabrikanten mogen vanaf 19 oktober het Vinkje niet meer gebruiken. De Consumentenbond is blij dat het misleidende logo op voedselverpakkingen verdwijnt, maar vindt wel dat er snel een alternatief moet komen. Uit onderzoek blijkt wederom dat consumenten behoefte hebben aan een logo dat gezonde keuzes makkelijker maakt.

Lisa van der Linden |

De Consumentenbond legde ruim 1600 consumenten vier keer twee ontbijtgranen voor. Op het oog vergelijkbare producten, zijn niet altijd even gezond. Consumenten bleken vaker het gezondere product te kiezen wanneer het Franse Nutri-Score logo of het Britse Verkeerslichtensysteem op de verpakkingen stond.

Keuzes
Bijna driekwart van het panel is voorstander van een voedselkeuzelogo op de voorkant van verpakkingen. 62 procent van de deelnemers gaf aan daarmee makkelijker een keuze te kunnen maken. Uit een eerder onderzoek van de Consumentenbond bleek dat consumenten bij een nieuw logo voorkeur hebben voor kleurcodering. Ook willen consumenten dat een nieuw logo op gezonde én ongezonde producten staat en dat het onafhankelijk van het bedrijfsleven ontwikkeld wordt.

Zichtbaar
Bart Combée, directeur Consumentenbond: “Hoe gezond een product is, is in één oogopslag zichtbaar als er een logo met verkeerslichtkleuren op de voorkant van de verpakking staat. Een voortvarende aanpak door het ministerie van Volksgezondheid is vereist om nu écht te komen tot een evenwichtig, onafhankelijk en begrijpelijk voedselkeuzelogo.”

Bron: Levensmiddelenkrant

vinkjeunox.jpg