IRI: ‘Verduurzaming voedselinkopen houdt stand’

ZALTBOMMEL – Ondanks de inflatie blijft de verduurzaming van voedselverkoop groeien. Dit blijkt uit de Monitor Keurmerken Retail van IRI. Waar in Duitsland signalen komen over vraaguitval voor biologische producten vanwege de hoge inflatie en prijsbewustheid van de consument, blijft de Nederlandse consument in het eerste halfjaar van 2022 dus verduurzamen.

De Nederlandse consument blijkt, ondanks de inflatie, steeds meer bereid tot het kopen van duurzame producten. De totale voedselverkoopomzet groeide met 0,3 procent in de eerste helft van 2022. De omzet van producten met een duurzaamheidskeurmerk steeg met 0,9 procent ten opzichte van 2021.

Groei
Het Beter Leven-keurmerk laat met een groei van 2,8 procent de grootste stijging zien ten opzichte van vorig jaar. Ook producten voorzien van het Biologisch-keurmerk verkopen een half procent meer. Binnen het visconserven-schap maakt de consument vaker de keuze voor vis voorzien van het MSC-keurmerk. Daarentegen laat de verkoop van verse- en diepvriesvis met een keurmerk een sterke daling zien.

Verwachtingen
De prognose over het tweede halfjaar van 2022 blijft positief. Doordat supermarkten zelf ook steeds meer producten verduurzamen. Zo kondigde Plus bijvoorbeeld onlangs aan alle huismerk zuivel te voorzien van het biologisch keurmerk
Vanaf 2023 zal de omschakeling naar 1 ster Beter Leven op al het pluimveevlees bijdragen aan de groei. “Of deze ontwikkeling zich daadwerkelijk vertaalt naar een verdere aandeelgroei over heel 2022 van duurzame voeding blijft spannend in de huidige tijd van sterke prijsstijgingen”, aldus het persbericht van IRI. “Eind februari 2023 verwachten we de definitieve cijfers over heel 2022 te kunnen publiceren om hier een antwoord op te geven.”

Bron: Levensmiddelenkrant