Landelijke actieweek NIXzonderID van start | Levensmiddelenkrant

Landelijke actieweek NIXzonderID van start

LEIDSCHENDAM – Vandaag start de landelijke actieweek NIXzonderID. Hiermee wordt extra aandacht gevraagd voor het tonen en checken van het ID van jongeren die alcohol of tabak willen kopen in winkels of horeca.

Het CBL ontwikkelde speciaal voor de actie de NIX Challenge in de supermarkten. In dit interactieve spel is het de bedoeling dat supermarktmedewerkers van zoveel mogelijk mensen de leeftijd goed inschatten. In de actieperiode nemen de medewerkers van circa 4000 supermarkten het tegen elkaar op.

Swipe
In het spel swipe je naar links of naar rechts om aan te geven of je van de persoon op de foto wel of geen ID hoeft te vragen. Supermarkten hanteren de regel dat bij de verkoop van alcohol en tabak tot 25 jaar om ID wordt gevraagd. Het spel spelen kan via www.nixchallenge.nl.

Leeftijdsgrens
De verantwoorde verkoop van alcohol en tabak en het voorkomen van verkoop aan te jonge kopers staat bij supermarkten al jaren hoog op de agenda. Zo is er veel aandacht voor de naleving van de leeftijdsgrens. En niet zonder resultaat. De laatste nalevingscijfers laten een naleving zien van 71,8 procent. De NIX Challenge moet de naleving in de supermarkt een extra impuls geven.

Naleving
Staatssecretaris Paul Blokhuis (VWS) wil samen met de partners in het Nationaal Preventieakkoord de naleving van de leeftijdsgrens voor alcoholverkoop de komende jaren naar 100 procent brengen. “Supermarkten zijn al een heel eind op de goede weg en hebben daarmee een voorbeeldfunctie voor alle verkooppunten.”

Ambitieus
De supermarktbranche wil de nalevingscijfers blijven verbeteren. Hierbij staan training van medewerkers, voorlichting aan de consument, de NIX18-campagne en onderlinge controles centraal. Het behalen van een certificaat van de e-learning ‘Soms moet je Nee verkopen’ geldt als vereiste om als medewerker in de supermarkt te mogen werken achter de kassa.

Bron: Levensmiddelenkrant/Out.of.Home Shops