Formules

Fabrikanten

Lidl en Kipster komen met legkip-gehaktballen

VENLO – Discounter Lidl en Kipster slaan wederom hun handen ineen en brengen samen gehaktballen van legkippen en leghaantjes op de markt. De balletjes hebben een 3-sterren Beter Leven keurmerk van de dierenbescherming gekregen.

Roel Diender |

Het is niet de eerste keer dat de twee bedrijven samenwerken, eerder dit jaar werd de rookworst van de legkippen en haantjes van Kipster verkocht in de Nederlandse filialen van Lidl.

Voedselsysteem
Ruud Zanders, directeur van Kipster zegt: “we kunnen de broertjes van onze legkippen niet zien als waardeloos leven dat direct vergast moet worden. Samen met Lidl geven we deze dieren een functie in ons voedselsysteem. Per saldo hoeven er dan minder kippen gedood te worden voor onze vleesconsumptie, want een kilo van dit hanenvlees kan een kilo vlees van speciaal hiervoor gefokte dieren vervangen.” In de gehaktballen zit ook vlees van legkipen. 'Professionele' legkippen zijn na ongeveer 600 dagen te oud om voldoende goede eieren te leggen.

Klimaatneutraal ei
De legkippen van Kipster eten uitsluitend reststromen, zoals misbaksels uit grote bakkerijen. Voor hen wordt geen mais of soja verbouwd. Integendeel, ze gaan juist verspilling tegen door voedselresten om te zetten in eieren en uiteindelijk in vlees. Dit zorgt voor een extreem lage carbonfootprint en uiteindelijk een klimaatneutraal ei.

Bron: Levensmiddelenkrant

gehaktbal-kipster.jpg