Formules

Fabrikanten

Bionext: marktaandeel biologische melk kan groter

EDE – Brancheorganisatie Bionext stelt dat de verkoop van biologische melk met gemiddeld 47 procent stijgt als er meer aandacht aan gegeven wordt in de supermarkt. Bionext is de ketenorganisatie voor biologische landbouw en voeding en baseren zich op een pilot van de Provincie Gelderland. Hun hoop is dat er nu een landelijke pilot met interventies in de winkel zal volgen.

Jan de Wit |

In de pilot werd er met interventies in de supermarkt fors meer aandacht gegeven aan biologische melk. Met meer schapruimte, een gelijke prijs als regulier en communicatie op de winkelvloer stimuleren de verkoop steeg de verkoop van biologische melk gemiddeld met 47 procent. Volgens Bionext laat dit zien dat consumenten wel degelijk meer biologisch willen kopen, ook als het om een routineproduct als melk gaat en dat interventies het marktaandeel met 3,2 procent kan laten groeien.

Het biologische aanbod meer schapruimte geven zorgde voor een stijging van 14 procent en het benadrukken van een gelijke prijs resulteerde in een stijging tot een kwart. Op communicatiegebied bleek vooral de boodschap ‘what’s in it for me’ effect te hebben, meer dan wat het voor de aarde doet als er meer biologisch geconsumeerd zou worden.

Green Deal
Deze interventies zijn nodig in de ogen van Bionext omdat uit de laatste cijfer van Skal Biocontrole, een onafhankelijk toezichthouder van biologische producten, blijkt dat het aantal boeren dat omschakelt naar biologisch stagneert. Een biologisch landbouwareaal van 25 procent, een van de doelen van de Europese Green Deal, komt daardoor verder weg te staan. Michaël Wilde, directeur Bionext, is daarom blij met de hoopvolle resultaten van de pilot. “Je ziet dat met gerichte aandacht op het juiste moment, de consument voor biologisch kiest. We zouden daarom hier graag landelijk binnen meer productcategorieën mee aan de slag willen."

Bron: Levensmiddelenkrant

melk.jpg