Rabo: digitalisering voorwaarde duurzamer verdienmodel

Utrecht - Om de inflatie en klimaatcrisis het hoofd te kunnen bieden, is het gebruik van data voor bedrijven in de voedselketen cruciaal, geeft Rabobank aan. Digitalisering is volgens de bank een basisvoorwaarde aan het worden voor een duurzamer verdienmodel in food.

In de recent gepubliceerde Rabo Food Update geeft Rabobank aan dat het belangrijk is dat de foodsector data digitaliseert om beter om te kunnen gaan met thema’s als klimaat, gezondheid en dierenwelzijn. De CO2-uitstoot moet door de hele keten omlaag. Supermarkten zelf stoten volgens de bank niet zoveel broeikassen uit: slechts 5% van de uitstoot komt voort uit activiteiten van de supermarkt of de opwekking van energie die daarvoor nodig is. Van de overige uitstoot van 95% zijn de producten die de supermarkt verkoopt de belangrijkste bijdragers, al verschilt de uitstoot sterk per product. Zo scoren hamburgers en vla hoog, en noten en fruit relatief laag.

Vervuilende producten weren
De meeste supermarktorganisaties zullen steeds meer kijken naar de uitstoot van de producten in de schappen. De doelen van de retailers worden daarmee ook meteen een uitdaging voor de leveranciers. In het meest verregaande geval zullen supermarkten sterk vervuilende producten gaan weren. Voedselproducenten moeten volgens Rabobank daarom nu al beginnen met meten, volgen, doelen stellen en het daadwerkelijk verminderen van hun CO2-uitstoot.

Vier voordelen
Naast inspelen op een voorwaardelijke noodzaak, levert digitalisering van data fabrikanten ook voordelen op. Uit onderzoek van Rabobank blijkt dat bedrijven die digitaliseren hun omzet vaker zien groeien. Voor foodbedrijven ziet de bank vier voordelen, namelijk: processen versnellen en daarmee kosten besparen; diensten verbeteren en dus omzet verhogen; meer inzicht verkrijgen en betere beslissingen nemen; en data sneller delen, wat helpt bij transparantie en het ontwikkelen van innovatie en nieuwe verdienmodellen.

Food100
Rabobank initieert en ondersteunt meerdere initiatieven om tot een duurzame voedseltransitie te komen. Zo is het bedrijf partner van de Food100; de lijst van de meest innovatieve, duurzame voedselveranderaars van Nederland. Food100 zet zich in om iedereen die zich actief hard maakt voor beter voedsel een podium te bieden. 

Bron: Levensmiddelenkrant