Fabrikanten

Buitenland

Slecht weer speelt Japanse bierproducent parten

TOKIO - De Japanse biermaker Asahi, in Europa onder meer eigenaar van Grolsch, kijkt minder positief naar de financiële prestaties dit jaar. De brouwer kampt met de impact van slecht weer op de verkopen. Verder spelen ook negatieve wisselkoerseffecten een belangrijke rol in de aangepaste prognoses.

Mathijs van Eeten |

Het is de tweede keer in vier maanden tijd dat Asahi in zijn verwachtingen snijdt. Het bedrijfsresultaat zal waarschijnlijk uitkomen op 202 miljard yen (ruim 1,7 miljard euro). Eerder rekende Asahi nog op 215,5 miljard yen. De omzet komt waarschijnlijk uit op bijna 2,09 biljoen yen, van een eerdere schatting van 2,12 biljoen yen.

Felle concurrentie
Asahi staat onder druk door een reeks aan buitenlandse overnames de afgelopen vier jaar. Dat heeft miljarden gekost, maar het concern gevoeliger gemaakt voor wisselkoerseffecten. Daarbovenop heeft Asahi in Japan last van felle concurrentie op een markt waar minder gedronken wordt.

Bron: ANP

asahi-bier-anp.jpg