Spadel zet nieuwe duurzaamheidsstappen

MADE – Als eerste drankenproducent in de Benelux wordt Spadel, moederbedrijf van mineraalwater SPA, een bedrijf met positieve impact. Dit wordt bereikt door het als doel aan de vennootschap toe te voegen. Deze wijziging wordt 10 juni tijdens de buitengewone algemene vergadering aan de aandeelhouders voorgelegd.

Deze verandering van doelen sluit aan bij het maatschappelijk verantwoord ondernemen beleid voor 2025, hierbij staan natuur, consument, lokaliteit en maatschappij centraal.

Duurzaamheidsambities
De duurzaamheidsambities van familiebedrijf Spadel zijn 10 jaar geleden gestructureerd en doelen zijn gesteld om de klimaatimpact te verminderen. Dit is onder andere gedaan door verpakkingen aan te passen en de natuur bij de bron te beschermen. Deze acties werden eind 2020 erkend met de hoogst mogelijke certificering voor duurzaam waterbeheer en het behalen van een CO2-neutraal label. De volgende fase in de duurzaamheidsambities is om als ‘Positive Impact Company’ verder te gaan, als eerste in de Benelux. Hiermee worden niet alleen de doelen van het bedrijf aangepast, ook wordt er 5 procent van de nettowinst geïnvesteerd in de maatschappij door samen te werken met lokale partners.

Veranderende consumentenbehoefte door corona
Bart Peeters, general manager van Spadel Benelux legt uit dat de coronacrisis een invloed heeft op de aanpassing van de doelen: “Uit de huidige crisis leren we meer dan ooit dat dit de juiste strategie is en deze aansluit bij de veranderende consumentenbehoefte.” Deze nieuwe doelen sluiten aan bij de ambitie voor het behalen van het B-Corp certificaat eind 2021: “Dit certificaat wordt toegekend aan bedrijven die zich inzetten voor een betere wereld met oog voor mens, milieu en maatschappij. Dit zeer sterke signaal zal de geëngageerde jongere generatie, volgens mij, zeker aanspreken.”
Naast deze initiatieven wordt voor de strategie van 2025 gefocust op het verminderen van de CO2 uitstoot en naar een 100 procent circulaire verpakking dienst.

Bron: Levensmiddelenkrant