Sterke opmars alcoholvrij bier

DEN HAAG – De verkoop van alcoholvrij bier zit stevig in de lift, in 2020 steeg de verkoop met 8,5 procent. Dit houdt in dat nu 1 op de 14 bieren die gedronken wordt alcoholvrij is. de Vereniging Nederlandse Brouwers noemt het een klein lichtpuntje voor de brouwers in een jaar waarin de totale verkoop van bier met 14 procent daalde.

Lucie Wigboldus van de Vereniging Nederlandse Brouwers vindt het een mooie opsteker voor de brouwers: “Steeds meer mensen ontdekken dat alcoholvrij bier ook een fijne drank is om gezellige en verantwoorde momenten mee te beleven. Zelfs als door de COVID-maatregelen dit alleen in kleine groepjes kan. Daar zijn we natuurlijk heel tevreden over. Onze brouwers maken bier om mensen te laten genieten en fijne momenten te bezorgen. Dit kan met, maar zeker ook zonder alcohol.”

Het afgelopen jaar hebben de brouwers veel energie gestoken in de ontwikkeling van alcoholvrij bier. In 2020 zijn er nog meer varianten alcoholvrij bier bijgekomen, om de consument meer keuze te kunnen bieden. De toename in alcoholvrijbier wordt voor een groot deel veroorzaakt door de ontwikkeling van alcoholvrij speciaalbier, de verkoop daarvan steeg met 65,9 procent. Consumenten drinken thuis steeds vaker alcoholvrij bier.

Nationaal Preventieakkoord
De ontwikkeling van het alcoholvrije segment past goed bij de afspraken die zijn gemaakt in het Nationaal Preventieakkoord. Deze heeft het terugdringen van het problematisch alcoholgebruik als doel. De brouwers hebben daarom ook volop ingezet op de promotie van alcoholvrij bier. Zo is inmiddels 63 procent van de reclameborden voor alcoholhoudend bier langs amateursportvelden vervangen door reclameborden voor alcoholvrij bier.

Ook wordt er samengewerkt met studentenverenigingen en de overheid om alcoholvrij bier onder de aandacht te brengen. Wigboldus: “Het wordt voor de consument steeds leuker en gemakkelijker om in de categorie alcoholvrij heerlijke bieren te proeven. Dit sluit aan bij zowel de trend van het steeds verantwoorder omgaan met alcohol, als de stijgende populariteit van speciaalbier.”

Bron: Levensmiddelenkrant / Out.of.Home Shops