Formules

Supermarkten komen vaker met online-only acties

NIEUWVEEN - Na de prijsverhogingen van begin dit jaar zetten diverse formules flink in op het aantal aanbiedingen. Toch is dat aantal in het eerste kwartaal van 2019 gestagneerd. 

Lisa van der Linden |

Vergelijkinggssite Yenom maakte voor Levensmiddelenkrant een analyse over de eerste zestien weken van 2019. Daarbij werd gekeken naar Albert Heijn, Aldi, Boni, Coop, Deen, DekaMarkt, Dirk, Emté, Ekoplaza, Hoogvliet, Jan Linders, Jumbo, Lidl, Nettorama, Plus, Poiesz, Spar en Vomar. In vergelijking met dezelfde periode in voorgaande jaren is er voor het eerst in jaren een stagnatie te zien in het aantal aanbiedingen. Met gemiddelde stijgingen per jaar van 2 tot 10 procent was 2018 een recordjaar met maar liefst 27.688 aanbiedingen. Voor dit jaar is er met 27.955 acties nauwelijks een stijging te zien, volgens Yenom.

Online only
Toch zijn er dit jaar wel meer aanbiedingen dan vorig jaar, maar daarvoor moeten de onlineaanbiedingen van supermarkten worden meegenomen. Formules als Albert Heijn, Jumbo en Lidl hebben ‘online only’ aanbiedingen. Dit zijn actieproducten die de consument enkel via de website kan kopen. In 2018 waren er nog maar 158 online-only aanbiedingen, maar dit jaar is dat al gestegen tot 351 acties. Dat is een stijging van 122 procent voor de eerste zestien weken van 2019. Verder blijven supermarkten volgens Yenom actief bezig om klanten naar de winkel te trekken met hoge kortingen. Hiervoor worden vooral multibuypromoties met 66 procent korting zoals ‘3 halen 1 betalen’ en ‘1+2 Gratis’ steeds meer gebruikt.

Trends
De trends op het gebied van assortiment zie je ook steeds vaker terug in het promotiebeleid van de supermarkten. Sommige trends komen nauwelijks terug in het folderlandschap (denk aan superfoods), maar vleesvervangers en vegetarische producten daarentegen lijken een blijvertje te zijn. Was in 2015 nog maar 3,4 procent van de aanbiedingen in de categorie ‘vlees, vis, vegetarisch’ een vleesvervanger, in 2019 is dat gestegen naar 6,8 procent. In absolute aantallen is de stijging nog groter, want in 2015 waren er 58 vleesvervangersaanbiedingen en in 2019 is dat 161, een groei van 177 procent. Deze groep actieproducten zit ook in de lift door andere categorieën, zoals vegetarisch broodbeleg en vega-snacks.
Een andere trend die doorzet in 2019 zijn de verspakketten die diverse formules in het assortiment hebben opgenomen. Vorig jaar waren er zeven verspakketpromoties en dit jaar zijn dat er al 25.

Bron: Levensmiddelenkrant

dirk-actie.jpg