Unilever blijft inzetten op groei

ROTTERDAM – In haar rapportage over het eerste halfjaar van 2022 geeft Unilever aan last te hebben van de hoge inflatie en langzamere wereldwijde groei. Toch blijft groei het belangrijkste speerpunt. Van de drie belangrijkste markten groeiden de Verenigde Staten en India stevig. De verkoop in China daarentegen had last van de lockdown in het tweede kwartaal.

De omzet steeg het eerste halfjaar met 14,9 procent naar 29,6 miljard euro. Dat resulteerde in een operationele winst van 4,5 miljard euro. Het bedrijf heeft de prijzen moeten verhogen als gevolg van de hogere inkoopprijzen. Dat had een klein negatief effect op het verkoopvolume. De operationele marge ligt volgens ceo Alan Jope met 17 procent op schema.

Reorganisatie
Unilever heeft de reorganisatie naar een category based model op 1 juli afgerond. Het bestaat nu uit vijf Business Groups die ieder verantwoordelijk zijn voor hun eigen strategie, groei en winst. Daarnaast is er een ondersteunende technologische organisatie en een hoofdkantoor. Het bedrijf verwacht dat de reorganisatie een kostenbesparing gaat opleveren van 600 miljoen euro, waarvan het overgrote deel in 2023 wordt geeffectueerd.

IJs
De verkoop van ijs (een categorie die een van de vijf Business Groups omvat) groeide sterk, specifiek in het out-of-home segment waar de groei in prijs en volume in de dubbele cijfers belandde. De omzet via het retailkanaal groeide licht, terwijl het verkoopvolume in Europa en de Verenigde Staten iets daalde. Als oorzaak geeft Unilever een verschuiving van consumentengedrag na afschaffing van de corona-maatregelen. 

Bron: Levensmiddelenkrant / Out.of.Home Shops